Yötöiden vähentämisen kokeilut päällystystöissä valtateillä 3 ja 4
Rajala, Janne (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402193122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402193122
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin kesän 2023 päällystystöiden yötöiden vähentämiseen tähtääviä kokeiluja valtateillä 3 ja 4. Työn tilaajana toimi Väylävirasto. Työn tavoitteena oli antaa kokonaiskuva kesän 2023 kokeiluista, kehittää toimenpiteitä päällystystöiden yötöiden vähentämiseksi ja vastata kysymyksiin siitä, voidaanko yötöitä päällystystöissä vähentää aiheuttamatta nykyistä suurempaa liikennehaittaa ja millaisilla liikennemäärillä päällystystöitä voitaisiin tehdä päivätyönä?
Asfalttityöntekijöiden hyvinvointi ja turvallisuus päällystystöiden yötöiden osalta on ollut tapetilla jo useita vuosia asfalttialalla. Vuonna 2023 Väylävirasto, Kaakkois-Suomen ELY-keskus ja Infra ry päättivät yhteistyössä suunnitella ja toteuttaa päällystystöiden yötöiden vähentämiseen tähtääviä kokeiluja kesällä 2023 Uudenmaan ELY-keskuksen alueella. Kokeilut toteutettiin VT3:lla Hyvinkään ja Riihimäen välillä sekä VT4:llä Mäntsälässä.
Yötyön teettäminen asfalttialalla johtuu yleensä tilaajan vaatimuksesta. Tutkimustiedon mukaan yötyöt ovat haitallisia asfalttityöntekijöiden hyvinvoinnille ja turvallisuudelle. Yötyönliikennemäärärajoina Suomen maanteillä käytetään yksiajorataisella tiellä 6 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja kaksiajorataisella tiellä suuntakohtaista 13 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, mutta myös kesäaikaisia ja tuntikohtaisia liikennemääriä voidaan tarkastella. Vuonna 2023 yötöiden osuus valtion tieverkolla tehdyistä päällystystöistä oli kohteittain 44,4 % kaikista työkohteista ja tiekilometreittäin 32,3 % kaikista tiekilometreistä.
Valtateillä 3 ja 4 toteutetut kokeilut olivat hyvin erilaisia. Valtatie 3:n kokeilussa päällystettiin yö- ja päiväsaikaan koko pohjoiseen suuntaava ajorata käyttäen kahta levittäjää samaan aikaan. Liikenne siirrettiin työn ajaksi kiertotielle. Kokeilussa liikenne ruuhkautui ajoittain rankasti, varsinkin päivätyöpäivänä. Valtatie 4:n kokeilussa päällystettiin pohjoiseen suuntaavan ajoradan pääkaista päiväsaikaan siirtämällä liikenne ohituskaistalle käyttäen työmaan mukana liikkuvia liikennejärjestelyjä. Kokeilussa liikenne jonoutui ajoittain, mutta työmaan ohittaminen onnistui suhteellisen nopeasti. Pääasiassa kokeilut onnistuivat kuitenkin hyvin.
Kokeiluista saatiin paljon arvokasta tietoa ja kokemuksia. Kokeilujen perusteella yötöiden määrää voidaan vähentää mm. siirtämällä liikenne kiertotielle yöaikaan tai alhaisella liikennemäärällä sekä käyttämällä liikkuvia liikennejärjestelyjä päiväsaikaan kaksiajorataisilla kohteilla, joiden suuntakohtainen KVL on alle 14 500 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta voidaan parantaa asentamalla ennakkomerkit kauemmaksi ja tehostamalla tiedottamista. Uusia kokeiluja ja keinoja yötöiden vähentämiseksi yhä tarvitaan.
Asfalttityöntekijöiden hyvinvointi ja turvallisuus päällystystöiden yötöiden osalta on ollut tapetilla jo useita vuosia asfalttialalla. Vuonna 2023 Väylävirasto, Kaakkois-Suomen ELY-keskus ja Infra ry päättivät yhteistyössä suunnitella ja toteuttaa päällystystöiden yötöiden vähentämiseen tähtääviä kokeiluja kesällä 2023 Uudenmaan ELY-keskuksen alueella. Kokeilut toteutettiin VT3:lla Hyvinkään ja Riihimäen välillä sekä VT4:llä Mäntsälässä.
Yötyön teettäminen asfalttialalla johtuu yleensä tilaajan vaatimuksesta. Tutkimustiedon mukaan yötyöt ovat haitallisia asfalttityöntekijöiden hyvinvoinnille ja turvallisuudelle. Yötyönliikennemäärärajoina Suomen maanteillä käytetään yksiajorataisella tiellä 6 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja kaksiajorataisella tiellä suuntakohtaista 13 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, mutta myös kesäaikaisia ja tuntikohtaisia liikennemääriä voidaan tarkastella. Vuonna 2023 yötöiden osuus valtion tieverkolla tehdyistä päällystystöistä oli kohteittain 44,4 % kaikista työkohteista ja tiekilometreittäin 32,3 % kaikista tiekilometreistä.
Valtateillä 3 ja 4 toteutetut kokeilut olivat hyvin erilaisia. Valtatie 3:n kokeilussa päällystettiin yö- ja päiväsaikaan koko pohjoiseen suuntaava ajorata käyttäen kahta levittäjää samaan aikaan. Liikenne siirrettiin työn ajaksi kiertotielle. Kokeilussa liikenne ruuhkautui ajoittain rankasti, varsinkin päivätyöpäivänä. Valtatie 4:n kokeilussa päällystettiin pohjoiseen suuntaavan ajoradan pääkaista päiväsaikaan siirtämällä liikenne ohituskaistalle käyttäen työmaan mukana liikkuvia liikennejärjestelyjä. Kokeilussa liikenne jonoutui ajoittain, mutta työmaan ohittaminen onnistui suhteellisen nopeasti. Pääasiassa kokeilut onnistuivat kuitenkin hyvin.
Kokeiluista saatiin paljon arvokasta tietoa ja kokemuksia. Kokeilujen perusteella yötöiden määrää voidaan vähentää mm. siirtämällä liikenne kiertotielle yöaikaan tai alhaisella liikennemäärällä sekä käyttämällä liikkuvia liikennejärjestelyjä päiväsaikaan kaksiajorataisilla kohteilla, joiden suuntakohtainen KVL on alle 14 500 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta voidaan parantaa asentamalla ennakkomerkit kauemmaksi ja tehostamalla tiedottamista. Uusia kokeiluja ja keinoja yötöiden vähentämiseksi yhä tarvitaan.