ISO-BRITANNIAN YMPÄRISTÖTEKIJÖIDEN MERKITYS OPERAATIOMUODON VALINNASSA : Case: Priotec Oy
Forslund, Soja (2014)
Forslund, Soja
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111915965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111915965
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on muovialalla toimiva Priotec Oy. Yritys on kiinnostunut laajentamaan toimintaansa Iso-Britannian markkinoille erityisesti heidän oman Priot-tuotemerkkinsä osalta. Priot-tuotemerkin tuotteisiin kuuluu tällä hetkellä esimerkiksi muovisia keittiövälineitä ja erilaisten purkkien avaamista helpottavia tuotteita sekä liikelahjoja. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Iso-Britannian ulkoisia ympäristötekijöitä ja niiden perusteella selvittää, mikä olisi paras vientioperaatiomuoto Iso-Britannian markkinoille. Tutkimusongelmaan pyrittiin saamaan vastaus laatimalla teoriapohja sekä tekemällä kvalitatiivinen tutkimus.
Teoriaosuudessa kerrottiin ensin taustatietoja toimeksiantajayrityksestä ja Priot-tuotemerkistä. Varsinaisessa teoriapohjassa perehdyttiin olennaisimpiin kansainvälisiin operaatiomuotoihin ja tutkittiin Iso-Britannian ulkoisia ympäristötekijöitä ympäristöanalyysin avulla, joka koostui poliittisista, taloudellisista, sosiokulttuurisista, teknologisista, ekologisista ja juridisista tekijöistä.
Teoriapohjaan perustuen aiheesta tehtiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla kuutta viennin asiantuntijaa yrityksistä, joilla on toimintaa Iso-Britannian markkinoilla. Tutkimuksen tulokset raportoitiin ja niiden perusteella vastattiin tutkimusongelmaan ja annettiin toimeksiantajayritykselle kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten.
Tutkimustuloksista selvisi, että ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa lähteä uusille markkinoille, koska valintoihin liittyy monenlaisia tekijöitä. Tämän tutkimuksen mukaan kuitenkin yleisimmin käytetty tapa lähteä Iso-Britannian markkinoille oli suora vienti, jossa käytettiin apuna agenttia tai jälleenmyyjää. Tutkimustulokset osoittivat myös, että markkina-alueena Iso-Britannia on helposti lähestyttävä ja poliittisesti vakaa. Iso-Britannia on länsimaalainen hyvinvointivaltio ja se kuuluu Euroopan Unioniin, joten kaupankäyntialueena sillä ei ole merkittävää eroa verrattuna Suomeen.
Teoriaosuudessa kerrottiin ensin taustatietoja toimeksiantajayrityksestä ja Priot-tuotemerkistä. Varsinaisessa teoriapohjassa perehdyttiin olennaisimpiin kansainvälisiin operaatiomuotoihin ja tutkittiin Iso-Britannian ulkoisia ympäristötekijöitä ympäristöanalyysin avulla, joka koostui poliittisista, taloudellisista, sosiokulttuurisista, teknologisista, ekologisista ja juridisista tekijöistä.
Teoriapohjaan perustuen aiheesta tehtiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla kuutta viennin asiantuntijaa yrityksistä, joilla on toimintaa Iso-Britannian markkinoilla. Tutkimuksen tulokset raportoitiin ja niiden perusteella vastattiin tutkimusongelmaan ja annettiin toimeksiantajayritykselle kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten.
Tutkimustuloksista selvisi, että ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa lähteä uusille markkinoille, koska valintoihin liittyy monenlaisia tekijöitä. Tämän tutkimuksen mukaan kuitenkin yleisimmin käytetty tapa lähteä Iso-Britannian markkinoille oli suora vienti, jossa käytettiin apuna agenttia tai jälleenmyyjää. Tutkimustulokset osoittivat myös, että markkina-alueena Iso-Britannia on helposti lähestyttävä ja poliittisesti vakaa. Iso-Britannia on länsimaalainen hyvinvointivaltio ja se kuuluu Euroopan Unioniin, joten kaupankäyntialueena sillä ei ole merkittävää eroa verrattuna Suomeen.