Maanteiden hoitourakan laadunhallintajärjestelmän kehittäminen
Tamminen, Kimi (2024)
Tamminen, Kimi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402193161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402193161
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda pohja vahvemmalle ja tehokkaammalle laadunhallintajärjestelmälle sekä pyrkiä tuomaan lisäarvoa organisaatiossa jo olevalle laadunhallintajärjestelmälle. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää laadunhallintajärjestelmä ISO9001:2015- standardin pohjalta, jonka keskeinen sisältö on käytettävissä sellaisenaan. Opinnäytetyöllä ei pyritä luomaan täysin valmista tuotetta, vaan sitä on tarkoitus vielä kehittää jatkossa yksityiskohtaisemmin sekä laajemmin.
Tämä opinnäytetyö on tehty tilaustyönä Pimara Väyläpalvelut Oy:lle. Pimara on organisaatio, joka haluaa jatkuvasti kehittyä ja parantaa liiketoimintaansa.
Laadunhallintajärjestelmän kehittämiseksi luotiin runko, johon pohjautuen kerättiin tutkimusmateriaalia aiheesta. Tämän lisäksi opinnäytetyön toteutuksessa tutustuttiin laadunhallintaan, laadun teoriamateriaaliin ja ISO 9001:2015- standardin rakenteisiin sekä vaatimuksiin. Tutkimusmenetelmänä suoritettiin kysely laadunhallinnasta ja tutkimustulosten avulla laadunvarmistusjärjestelmä suunniteltiin ja kehitettiin kokonaiseksi laatukäsikirjaksi ISO 9000-standardien pohjalta. Tutkimusta tehdessä huomattiin, että laadunhallintajärjestelmän tehokas käyttäminen vaatii vielä toimenpiteitä. Näihin toimenpiteisiin lukeutuu toimihenkilöiden koulutus, toimihenkilöiden osallistaminen kehitystoimintaan sekä laadunhallintajärjestelmän pilkkominen soveltuvaksi useampiin työvaiheisiin. Tehdyn tutkimuksen avulla on havaittu, että järjestelmän tulisi olla helposti saatavilla sekä helposti lähestyttävä. Edellä mainittuihin asioihin panostaminen mahdollistaa laadunhallintajärjestelmän toimivuuden, josta tulee olemaan hyötyä alempien toimihenkilöiden päivittäisessä työssä. Kohdeyrityksessä kehitetty laadunhallintajärjestelmä tullaan ottamaan vaiheittain käyttöön. Sen integrointi osaksi päivittäistä työntekoa tapahtuu kouluttamalla ja perehdyttämällä ylemmät- sekä alemmat toimihenkilöt sen oikeaoppiseen käyttämiseen.
Tämä opinnäytetyö on tehty tilaustyönä Pimara Väyläpalvelut Oy:lle. Pimara on organisaatio, joka haluaa jatkuvasti kehittyä ja parantaa liiketoimintaansa.
Laadunhallintajärjestelmän kehittämiseksi luotiin runko, johon pohjautuen kerättiin tutkimusmateriaalia aiheesta. Tämän lisäksi opinnäytetyön toteutuksessa tutustuttiin laadunhallintaan, laadun teoriamateriaaliin ja ISO 9001:2015- standardin rakenteisiin sekä vaatimuksiin. Tutkimusmenetelmänä suoritettiin kysely laadunhallinnasta ja tutkimustulosten avulla laadunvarmistusjärjestelmä suunniteltiin ja kehitettiin kokonaiseksi laatukäsikirjaksi ISO 9000-standardien pohjalta. Tutkimusta tehdessä huomattiin, että laadunhallintajärjestelmän tehokas käyttäminen vaatii vielä toimenpiteitä. Näihin toimenpiteisiin lukeutuu toimihenkilöiden koulutus, toimihenkilöiden osallistaminen kehitystoimintaan sekä laadunhallintajärjestelmän pilkkominen soveltuvaksi useampiin työvaiheisiin. Tehdyn tutkimuksen avulla on havaittu, että järjestelmän tulisi olla helposti saatavilla sekä helposti lähestyttävä. Edellä mainittuihin asioihin panostaminen mahdollistaa laadunhallintajärjestelmän toimivuuden, josta tulee olemaan hyötyä alempien toimihenkilöiden päivittäisessä työssä. Kohdeyrityksessä kehitetty laadunhallintajärjestelmä tullaan ottamaan vaiheittain käyttöön. Sen integrointi osaksi päivittäistä työntekoa tapahtuu kouluttamalla ja perehdyttämällä ylemmät- sekä alemmat toimihenkilöt sen oikeaoppiseen käyttämiseen.