Digital marketing strategy: a case study of a Finnish clothing company
Hänninen, Joonatan (2024)
Hänninen, Joonatan
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402203221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402203221
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää digitaalisen markkinoinnin strategia ja brändiohjeet tapausyritykselle, Pieces to Pieces Oy:lle. Vastaperustettu suomalainen streetwear-vaateyritys perustettiin syyskuussa 2023, jolloin yritykselle syntyi tarve kattavalle digitaalisen markkinoinnin strategialle ja brändiohjeistukselle. Näin ollen opinnäytetyön tarkoituksena on auttaa tapausyritystä digitaalisen markkinointistrategian ja brändiohjeistuksen luomisessa. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena on analysoida kerättyjä tietoja, joiden avulla voidaan kehittää digitaalista markkinointisuunnitelmaa ja brändiohjeita tapausyritykselle. Opinnäytetyön kirjoittaja Joonatan Hänninen on tapausyrityksen toinen perustaja.
Tutkimusongelma käsittelee keskeisiä kysymyksiä, jotka ovat merkityksellisiä perustettaessa ja edistettäessä katuvaatetusbrändiä Suomen vaatetusmarkkinoilla, erityisesti katuvaatesegmentillä. Jotta tutkimusongelmaan voidaan vastata kattavasti, opinnäytetyössä käytetään aineistonkeruussa sekametodista lähestymistapaa. Tutkimuksessa käytetään määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä kattavamman markkinakatsauksen varmistamiseksi. Kvantitatiiviseen tutkimukseen kuuluu kyselytutkimus, joka kohdistetaan tapausyrityksen nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. Kvantitatiiviseen tutkimukseen kuuluu kyselytutkimus, joka kohdistetaan tapausyrityksen nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. Kyselyyn vastasi 31 henkilöä, ja tutkimuksen tuloksena saatiin lisätietoa asiakkaiden mieltymyksistä ja näkökulmista. Kvalitatiiviseen tutkimukseen kuuluu myös artisti Gabrin haastattelu, jonka tarkoituksena on tutkia katuvaatteiden ja musiikkiskenen välistä yhteyttä Suomessa ja hyödyntää saatuja tietoja tapausyrityksen digitaalisen markkinointistrategian ja brändiohjeiden laatimisessa.
Opinnäytetyötutkimuksen tuloksena luotiin tapausyritykselle kattava digitaalinen markkinointistrategia ja brändiohjeet. Lisäksi tutkimus antoi tapausyritykselle toimintasuunnitelman, jonka avulla se voi noudattaa luotuja strategioita. Lisäksi tutkimustulokset ovat sovellettavissa tapausyritykseen ja niillä on laajempia implikaatioita suomalaiselle vaatetusalalle. Kehitettyjen strategioiden ja ohjeiden mukautuva luonne voidaan räätälöidä sopimaan muille alan yrityksille, mikä tarjoaa arvokkaan resurssin yrityksille, jotka pyrkivät navigoimaan digitaalista markkinointiaan.
Tutkimusongelma käsittelee keskeisiä kysymyksiä, jotka ovat merkityksellisiä perustettaessa ja edistettäessä katuvaatetusbrändiä Suomen vaatetusmarkkinoilla, erityisesti katuvaatesegmentillä. Jotta tutkimusongelmaan voidaan vastata kattavasti, opinnäytetyössä käytetään aineistonkeruussa sekametodista lähestymistapaa. Tutkimuksessa käytetään määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä kattavamman markkinakatsauksen varmistamiseksi. Kvantitatiiviseen tutkimukseen kuuluu kyselytutkimus, joka kohdistetaan tapausyrityksen nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. Kvantitatiiviseen tutkimukseen kuuluu kyselytutkimus, joka kohdistetaan tapausyrityksen nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. Kyselyyn vastasi 31 henkilöä, ja tutkimuksen tuloksena saatiin lisätietoa asiakkaiden mieltymyksistä ja näkökulmista. Kvalitatiiviseen tutkimukseen kuuluu myös artisti Gabrin haastattelu, jonka tarkoituksena on tutkia katuvaatteiden ja musiikkiskenen välistä yhteyttä Suomessa ja hyödyntää saatuja tietoja tapausyrityksen digitaalisen markkinointistrategian ja brändiohjeiden laatimisessa.
Opinnäytetyötutkimuksen tuloksena luotiin tapausyritykselle kattava digitaalinen markkinointistrategia ja brändiohjeet. Lisäksi tutkimus antoi tapausyritykselle toimintasuunnitelman, jonka avulla se voi noudattaa luotuja strategioita. Lisäksi tutkimustulokset ovat sovellettavissa tapausyritykseen ja niillä on laajempia implikaatioita suomalaiselle vaatetusalalle. Kehitettyjen strategioiden ja ohjeiden mukautuva luonne voidaan räätälöidä sopimaan muille alan yrityksille, mikä tarjoaa arvokkaan resurssin yrityksille, jotka pyrkivät navigoimaan digitaalista markkinointiaan.