Etnografinen museoelokuva ja elvyttävän etnografian periaate
Försti, Jussi (2024)
Försti, Jussi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402203223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402203223
Tiivistelmä
Elokuvakamera kuului pitkään kansatieteilijöiden tutkimusvälineistöön. Suomessa tuotettiin huomattava määrä kansatieteellisiä elokuvia perinteisen maatalouskulttuurin työtavoista ja elämänmenosta pitkin 1900-lukua. Myös Museoviraston ja sen edeltäjien tutkijat osallistuivat tähän työhön. He toimivat yhteistyössä elokuva-alan ammattilaisten kanssa ennen kansatieteellisen elokuvaustoiminnan loppumista 1990-luvun kuluessa. Monet näistä elokuvista ovat nykyään erittäin suosittuja YouTube-verkkopalvelussa ja myös uusilla harrastajavideoilla aihepiiristä on jopa kymmeniä miljoonia katselukertoja kansainvälisillä kanavilla.
Perinteinen esikoneellinen maatalouskulttuuri on kuitenkin väistynyt arkielämästä ja etnologian agenda sekä paradigmat ovat muuttuneet. Näin ollen elokuvien tuottaminen aihepiiristä vaatii uudelleenmäärittelyä. Kehittämistehtävän tarkoituksena on selvittää kansatieteellisten elokuvien tuottamisen mielekkyyttä suomalaisissa museoissa. Tavoitteena on laajentaa ymmärrystä tuomalla yhteen aiheeseen liittyvien tieteenalojen asiantuntijoiden näkemyksiä. Tutkimus vastaa seuraavaan tutkimuskysymykseen: Onko talonpoikaiskulttuurista kertovien kansatieteellisten elokuvien tuottaminen institutionaalisella museotasolla edelleen perusteltua ja jos on niin millä menetelmin? Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja strategialtaan hermeneuttinen. Työn toimeksiantaja on Finepics Oy.
Tutkimustulokset osoittavat, että videot entisajan suomalaisuuden visualisoijana nähdään tärkeiksi osana museonäyttelyitä ja museoiden digitaalisia alustoja. Perinteisistä työtavoista voidaan myös löytää kestävyysmurrosta tukevia hyviä käytäntöjä, mikä voi toimia kansatieteellisen elokuvan funktiona 2020-luvulla. Haastattelu ja kirjallinen ilmaisu on kuitenkin korostunut etnografiassa. Antropologista elokuvaa ei juuri opeteta suomalaisissa yliopistoissa eikä sen traditiota tunneta hyvin. Lisäksi käsillä tekeminen osana tieteellistä tutkimusta on hyvin marginaalista suomalaisessa etnologiassa. Nämä seikat luovat haasteita kansatieteellisen elokuvan palauttamisessa osaksi museotyötä.
Tutkimuksessa määritellään kansatieteellisen elokuvan traditiota jatkava etnografinen museoelokuva. Sen tuottamisprosessiin liittyy kestävyysmurrosta edistävä elvyttävän etnografian periaate. Etnografinen museoelokuva tarjoaa uusia digitaalisten menetelmien käytänteitä museoalalle sekä mahdollistaa pitkän kansatieteellisen elokuvan tradition jatkamisen. Se myös vahvistaa tutkijoiden ja yhteisöjen mukana oloa osana museoalan videotuotantoja.
Perinteinen esikoneellinen maatalouskulttuuri on kuitenkin väistynyt arkielämästä ja etnologian agenda sekä paradigmat ovat muuttuneet. Näin ollen elokuvien tuottaminen aihepiiristä vaatii uudelleenmäärittelyä. Kehittämistehtävän tarkoituksena on selvittää kansatieteellisten elokuvien tuottamisen mielekkyyttä suomalaisissa museoissa. Tavoitteena on laajentaa ymmärrystä tuomalla yhteen aiheeseen liittyvien tieteenalojen asiantuntijoiden näkemyksiä. Tutkimus vastaa seuraavaan tutkimuskysymykseen: Onko talonpoikaiskulttuurista kertovien kansatieteellisten elokuvien tuottaminen institutionaalisella museotasolla edelleen perusteltua ja jos on niin millä menetelmin? Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja strategialtaan hermeneuttinen. Työn toimeksiantaja on Finepics Oy.
Tutkimustulokset osoittavat, että videot entisajan suomalaisuuden visualisoijana nähdään tärkeiksi osana museonäyttelyitä ja museoiden digitaalisia alustoja. Perinteisistä työtavoista voidaan myös löytää kestävyysmurrosta tukevia hyviä käytäntöjä, mikä voi toimia kansatieteellisen elokuvan funktiona 2020-luvulla. Haastattelu ja kirjallinen ilmaisu on kuitenkin korostunut etnografiassa. Antropologista elokuvaa ei juuri opeteta suomalaisissa yliopistoissa eikä sen traditiota tunneta hyvin. Lisäksi käsillä tekeminen osana tieteellistä tutkimusta on hyvin marginaalista suomalaisessa etnologiassa. Nämä seikat luovat haasteita kansatieteellisen elokuvan palauttamisessa osaksi museotyötä.
Tutkimuksessa määritellään kansatieteellisen elokuvan traditiota jatkava etnografinen museoelokuva. Sen tuottamisprosessiin liittyy kestävyysmurrosta edistävä elvyttävän etnografian periaate. Etnografinen museoelokuva tarjoaa uusia digitaalisten menetelmien käytänteitä museoalalle sekä mahdollistaa pitkän kansatieteellisen elokuvan tradition jatkamisen. Se myös vahvistaa tutkijoiden ja yhteisöjen mukana oloa osana museoalan videotuotantoja.