Hoidon tarpeen arviointi turvapuhelimen välityksellä
Varis, Tanja (2024)
Varis, Tanja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402193118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402193118
Tiivistelmä
Hoidon tarpeen arvioinnista säädetään terveydenhuoltolaissa ja Valviran mukaan tehtävässä toimiminen edellyttää ammattihenkilöltä vankkaa osaamista ja kokemusta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia turvapalvelun hoitajien turvapuhelimen välityksellä tehtävää hoidon tarpeen arviointia sekä luoda hoitajille selkeämpi käsitys siitä, mitä hoidon tarpeen arviointi sisältää ja mitä siinä tulee ottaa huomioon. Tavoitteena oli myös tutkia, miten Turvapalvelussa voidaan hyödyntää triage-luokitusta puhelintyöskentelyssä. Tavoitteena oli tuoda myös ABCDE-protokollan ja triage-luokituksen etuja sekä hyötyjä esille, ja kuinka niitä voidaan hyödyntää hoidon tarpeen arvioinnissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin JanetFinnan, CINAHL Ultimaten, Medicin, sekä PubMedin tietokannoista. Lisäksi käytettiin väitöskirjaa sekä oppikirjoja hoitotyöstä. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui kuusi tutkimusartikkelia ja yksi väitöskirja. Aineistolle tehtiin laadullinen sisältöanalyysi.
Ensimmäisestä tutkimuskysymyksestä selvisi koulutuksen ja kokemuksen yhteisvaikutuksellinen tarve laadukkaassa hoidontarpeen arvioinnissa. Toisena tutkimuskysymyksenä oli, miten Triage-luokitusta ja ABCDE-protokollaa voidaan hyödyntää turvapalvelussa. Tutkimuksista nousi esille, että turvapalvelussa hoitajat voivat käyttää triage-luokitusta sekä ABCDE-protokollaa arvioidessaan asiakkaan tilaa ja hoidon kiireellisyyttä. Samalla se parantaa hoidon laatua ja standardoi hoitoprosesseja turvapalvelussa. Kirjallisuuskatsauksesta saatu tieto suosittelee koulutuksen jatkokehitystä sosiaalilain alaisiin ikääntyneiden ihmisten palveluihin. Lisäksi kirjallisuuskatsaus lisää ymmärrystä kokemusperäisen ammattitaidon tarpeesta hoidon tarpeen arvioinnissa turvapuhelinkeskuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin JanetFinnan, CINAHL Ultimaten, Medicin, sekä PubMedin tietokannoista. Lisäksi käytettiin väitöskirjaa sekä oppikirjoja hoitotyöstä. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui kuusi tutkimusartikkelia ja yksi väitöskirja. Aineistolle tehtiin laadullinen sisältöanalyysi.
Ensimmäisestä tutkimuskysymyksestä selvisi koulutuksen ja kokemuksen yhteisvaikutuksellinen tarve laadukkaassa hoidontarpeen arvioinnissa. Toisena tutkimuskysymyksenä oli, miten Triage-luokitusta ja ABCDE-protokollaa voidaan hyödyntää turvapalvelussa. Tutkimuksista nousi esille, että turvapalvelussa hoitajat voivat käyttää triage-luokitusta sekä ABCDE-protokollaa arvioidessaan asiakkaan tilaa ja hoidon kiireellisyyttä. Samalla se parantaa hoidon laatua ja standardoi hoitoprosesseja turvapalvelussa. Kirjallisuuskatsauksesta saatu tieto suosittelee koulutuksen jatkokehitystä sosiaalilain alaisiin ikääntyneiden ihmisten palveluihin. Lisäksi kirjallisuuskatsaus lisää ymmärrystä kokemusperäisen ammattitaidon tarpeesta hoidon tarpeen arvioinnissa turvapuhelinkeskuksessa.