Kokemuksia ammatillisesta vertaistukiryhmästä digiympäristössä
Aholin, Riina; Peltola, Anu (2024)
Aholin, Riina
Peltola, Anu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213296
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhempien ja ohjaajien kokemuksia erityisen tuen lasten ja nuorten vanhemmille suunnatun ja digiympäristössä toteutetun ammatillisen vertaistukiryhmän toiminnasta. Vertaistukiryhmä oli osa alueellista Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus2 -kehittämishanketta, ja tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa kokemuspohjaista tietoa Etelä-Savon hyvinvointialueen sosiaalipalveluiden toiminnan kehittämiseksi.
Tutkimuksen avulla kartoitettiin vertaistuen merkityksen ja vertaistuen kokemusten lisäksi vanhempien ryhmätoimintaan kohdistuneita odotuksia. Lisäksi selvitettiin, miten vanhemmat kokivat ammatillisen ryhmänohjauksen ja millä tavalla ohjaajat huomioivat työssään kohderyhmän tarpeet. Työssä kartoitettiin myös vanhempien ja ohjaajien kokemuksia ryhmätoiminnasta digitaalisessa toimintaympäristössä.
Kyseessä oli laadullinen tutkimus, jonka tutkimusaineisto kerättiin etäyhteydellä teemahaastatteluiden avulla. Vanhemmat osallistuivat yksilöhaastatteluihin ja ryhmää ohjanneille ammattilaisille järjestettiin ryhmähaastattelu. Tutkimusaineiston analyysimuodoksi valittiin teoriaohjaava aineistoanalyysi ja analysointitavaksi teemoittelu.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että vertaistuki on vanhemmille hyvin tärkeä asia ja että se merkitsee heille ennen kaikkea ymmärretyksi tulemista ja kokemusten jakamista. Ohjaajien ammatillisuus ilmeni ryhmätoiminnassa muun muassa ryhmäkertojen tietoa antavina keskusteluaiheina. He olivat huomioineet ryhmän erityistarpeita toiminnan suunnittelussa ja onnistuneet luomaan digiympäristössä toimineeseen ryhmään avoimen ja sallivan ilmapiirin, jossa keskusteluun osallistuminen oli vanhempien kokemusten mukaan helppoa. Osa vanhemmista kuitenkin kaipasi vaikeiden asioiden äärellä ohjaajilta vahvempaa keskustelun ohjausta. Digiympäristö koettiin sekä perheen arkea helpottavana asiana, että haasteellisena toimintaympäristönä muun muassa perhe-elämän aiheuttamien keskeytysten vuoksi. Vanhemmat olivat yhtä mieltä siitä, että ammatillisia vertaistukiryhmiä tarvitaan vanhemmuuden tukemiseksi, vaikka vertaisuuden kokemukset jäivätkin tässä ryhmässä heikoksi.
Palvelua kehitettäessä ja vastaavia ryhmiä koottaessa on tärkeää huomioida osallistujien samanlaisen taustan lisäksi perheiden yksilölliset tuentarpeet, sekä ryhmäkoon mahdolliset vaikutukset vertaisuuden kokemuksen muodostumiseen.
Tutkimuksen avulla kartoitettiin vertaistuen merkityksen ja vertaistuen kokemusten lisäksi vanhempien ryhmätoimintaan kohdistuneita odotuksia. Lisäksi selvitettiin, miten vanhemmat kokivat ammatillisen ryhmänohjauksen ja millä tavalla ohjaajat huomioivat työssään kohderyhmän tarpeet. Työssä kartoitettiin myös vanhempien ja ohjaajien kokemuksia ryhmätoiminnasta digitaalisessa toimintaympäristössä.
Kyseessä oli laadullinen tutkimus, jonka tutkimusaineisto kerättiin etäyhteydellä teemahaastatteluiden avulla. Vanhemmat osallistuivat yksilöhaastatteluihin ja ryhmää ohjanneille ammattilaisille järjestettiin ryhmähaastattelu. Tutkimusaineiston analyysimuodoksi valittiin teoriaohjaava aineistoanalyysi ja analysointitavaksi teemoittelu.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että vertaistuki on vanhemmille hyvin tärkeä asia ja että se merkitsee heille ennen kaikkea ymmärretyksi tulemista ja kokemusten jakamista. Ohjaajien ammatillisuus ilmeni ryhmätoiminnassa muun muassa ryhmäkertojen tietoa antavina keskusteluaiheina. He olivat huomioineet ryhmän erityistarpeita toiminnan suunnittelussa ja onnistuneet luomaan digiympäristössä toimineeseen ryhmään avoimen ja sallivan ilmapiirin, jossa keskusteluun osallistuminen oli vanhempien kokemusten mukaan helppoa. Osa vanhemmista kuitenkin kaipasi vaikeiden asioiden äärellä ohjaajilta vahvempaa keskustelun ohjausta. Digiympäristö koettiin sekä perheen arkea helpottavana asiana, että haasteellisena toimintaympäristönä muun muassa perhe-elämän aiheuttamien keskeytysten vuoksi. Vanhemmat olivat yhtä mieltä siitä, että ammatillisia vertaistukiryhmiä tarvitaan vanhemmuuden tukemiseksi, vaikka vertaisuuden kokemukset jäivätkin tässä ryhmässä heikoksi.
Palvelua kehitettäessä ja vastaavia ryhmiä koottaessa on tärkeää huomioida osallistujien samanlaisen taustan lisäksi perheiden yksilölliset tuentarpeet, sekä ryhmäkoon mahdolliset vaikutukset vertaisuuden kokemuksen muodostumiseen.