Tulehduksellisten suolistosairauksien hoitotyö -verkkokurssin luominen
Sauranen, Jannika (2024)
Sauranen, Jannika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213264
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sisältö Skhole Oy:n sivustolle tulevan verkkokurssin luennoille. Luennot käsittelivät tulehduksellisia suolistosairauksia sekä niiden hoitoa. Näitä luentoja yhdistelemällä Skhole Oy tuotti valmiin verkkokurssin. Työn toimeksiantajana toimi Skhole Oy, joka on suomalainen IT-yritys ja tarjoaa erilaisia verkkokursseja internet sivustollaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin Crohnin tautia, haavaista paksusuolitulehdusta ja mikroskooppista koliittia sekä näiden sairauksien hoitotyötä, elintapaohjausta, operatiivista hoitoa ja lääkehoitoa. Tavoitteena oli luoda verkkokurssin sisältö ja tuoda lisätietoutta aiheesta hoitotyönopiskelijoille ja hoitotyönammattilaisille.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Suunnitteluvaiheessa pohdittiin mitkä aiheet ovat tärkeitä saada mukaan verkkokurssin sisältöön ja minkälainen verkkokurssin sisältö on oppijalle hyödyllinen. Suunnittelu vaiheessa pyydettiin palautetta työelämäkumppanilta ja sen pohjalta muodostui lopullinen hahmotelma kurssin luentojen sisällöstä. Toteutusvaiheessa teoreettisen viitekehyksen sisältö rakentui useista eri lähteistä hyödyntäen kirjallisuutta ja internettiä. Arviointivaiheessa palautetta pyydettiin Skhole Oy:n yhteyshenkilöltä ja muutoksia tehtiin hänen palautteensa perusteella. Loppuarviointi tehtiin palautekyselyllä, joka toteutettiin Google Forms-ohjelmalla. Kyselyyn vastasi kolme (3) Skhole Oy:n työntekijää. Palautteen perusteella verkkokurssi nähtiin kattavana ja helppolukuisena.
Opinnäytetyössä syntynyttä verkkokurssia voi hyödyntää hoitoalan opiskelijoiden opetuksessa ja hoitoalan ammattilaisten lisäkoulutuksessa. Myös työelämäkumppani hyötyi opinnäytetyön tuottamisesta saadessaan oppimisalustalleen täysin uuden verkkokurssin uudella aiheella.
Skhole Oy:n verkkokursseja on mahdollista kommentoida oppimisalustalla kurssia tehdessä, joten sitä kautta saadaan palautetta myös tulevaisuudessa. Nämä palautteet ovat tärkeitä, koska kyseinen palaute tulee suoraan kurssin suorittajalta, joka on mahdollisesti juuri tämän opinnäytetyön kohderyhmää, eli hoitotyönopiskelija tai hoitotyöntekijä. Näiden mahdollisten palautteiden myötä voisi kehitellä verkkokurssin sisältöä paremmaksi tai luoda esimerkiksi uusi muokattu versio verkkokurssista palautteissa esiintyvien toiveiden perusteella.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin Crohnin tautia, haavaista paksusuolitulehdusta ja mikroskooppista koliittia sekä näiden sairauksien hoitotyötä, elintapaohjausta, operatiivista hoitoa ja lääkehoitoa. Tavoitteena oli luoda verkkokurssin sisältö ja tuoda lisätietoutta aiheesta hoitotyönopiskelijoille ja hoitotyönammattilaisille.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Suunnitteluvaiheessa pohdittiin mitkä aiheet ovat tärkeitä saada mukaan verkkokurssin sisältöön ja minkälainen verkkokurssin sisältö on oppijalle hyödyllinen. Suunnittelu vaiheessa pyydettiin palautetta työelämäkumppanilta ja sen pohjalta muodostui lopullinen hahmotelma kurssin luentojen sisällöstä. Toteutusvaiheessa teoreettisen viitekehyksen sisältö rakentui useista eri lähteistä hyödyntäen kirjallisuutta ja internettiä. Arviointivaiheessa palautetta pyydettiin Skhole Oy:n yhteyshenkilöltä ja muutoksia tehtiin hänen palautteensa perusteella. Loppuarviointi tehtiin palautekyselyllä, joka toteutettiin Google Forms-ohjelmalla. Kyselyyn vastasi kolme (3) Skhole Oy:n työntekijää. Palautteen perusteella verkkokurssi nähtiin kattavana ja helppolukuisena.
Opinnäytetyössä syntynyttä verkkokurssia voi hyödyntää hoitoalan opiskelijoiden opetuksessa ja hoitoalan ammattilaisten lisäkoulutuksessa. Myös työelämäkumppani hyötyi opinnäytetyön tuottamisesta saadessaan oppimisalustalleen täysin uuden verkkokurssin uudella aiheella.
Skhole Oy:n verkkokursseja on mahdollista kommentoida oppimisalustalla kurssia tehdessä, joten sitä kautta saadaan palautetta myös tulevaisuudessa. Nämä palautteet ovat tärkeitä, koska kyseinen palaute tulee suoraan kurssin suorittajalta, joka on mahdollisesti juuri tämän opinnäytetyön kohderyhmää, eli hoitotyönopiskelija tai hoitotyöntekijä. Näiden mahdollisten palautteiden myötä voisi kehitellä verkkokurssin sisältöä paremmaksi tai luoda esimerkiksi uusi muokattu versio verkkokurssista palautteissa esiintyvien toiveiden perusteella.