Hybridimyyntivalmennuksen onnistuminen etämyyjän näkökulmasta: case: Rainmaker Oy
Kiviaho, Paavo (2024)
Kiviaho, Paavo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402223322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402223322
Tiivistelmä
Hybridinä työskentely eli etä- ja lähityön yhdistäminen on yleistynyt räjähdysmäisesti tällä vuosikymmenellä. Koropandemian myötä tullut aalto pakotti monet eri työelämän alat ja organisaatiot muokkaamaan omaa työskentelykulttuuriaan. Tutkimuksen toimeksiantaja Rainmaker Oy ei ollut tästä poikkeus, vaan myös heidän tuli muokata ja kehittää omia työskentelytapojaan. Tutkimus keskittyi toimeksiantajan hybridimyyntivalmennuksen onnistumiseen. Tavoitteena oli saada etämyyjien kokemuksien avulla tähän vastaukset sekä ymmärtää ilmenneet kehityskohdat. Teoreettinen viitekehys käsitteli niin hybridivalmennuksen kuin myyntivalmennuksen teoriaa ja käsitteitä lähteisiin pohjautuen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla tammi-helmikuun vaihteessa 2024. Teemahaastatteluihin osallistui viisi toimeksiantajalla työskentelevää etämyyjää ja haastattelut suoritettiin etäyhteydellä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen aineiston analysointi tapahtui teemoittelemalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että toimeksiantajayrityksen hybridimyyntivalmennus on toimiva kokonaisuus ja tutkimuksen haastateltavat suhtautuivat positiivisesti valmennukseen. Etämyyjiin kohdistuva valmennus on pääpiirteittäin laadukasta sekä selkeää. Onnistumiset näkyvät etenkin myyntikoulutuksissa sekä esihenkilöiden arkisessa tuessa etämyyjille. Haasteiksi tulokset osoittivat yhteisöllisyyden puuttumisen etämyyjien arjessa sekä yksilöiden huomioimisen myyntivalmennuksessa.
Johtopäätöksenä tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että hybridimyyntivalmennus on hyödyllinen ja nykyaikainen lisä organisaatioiden myyntivalmennukseen. Tutkimus toi esille monia ongelma- ja kehityskohteita toimeksiantajan hybridivalmennuksessa, joita on mahdollista lähteä edistämään tavoitteena toimiva ja yhtenäinen työkulttuuri.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla tammi-helmikuun vaihteessa 2024. Teemahaastatteluihin osallistui viisi toimeksiantajalla työskentelevää etämyyjää ja haastattelut suoritettiin etäyhteydellä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen aineiston analysointi tapahtui teemoittelemalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että toimeksiantajayrityksen hybridimyyntivalmennus on toimiva kokonaisuus ja tutkimuksen haastateltavat suhtautuivat positiivisesti valmennukseen. Etämyyjiin kohdistuva valmennus on pääpiirteittäin laadukasta sekä selkeää. Onnistumiset näkyvät etenkin myyntikoulutuksissa sekä esihenkilöiden arkisessa tuessa etämyyjille. Haasteiksi tulokset osoittivat yhteisöllisyyden puuttumisen etämyyjien arjessa sekä yksilöiden huomioimisen myyntivalmennuksessa.
Johtopäätöksenä tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että hybridimyyntivalmennus on hyödyllinen ja nykyaikainen lisä organisaatioiden myyntivalmennukseen. Tutkimus toi esille monia ongelma- ja kehityskohteita toimeksiantajan hybridivalmennuksessa, joita on mahdollista lähteä edistämään tavoitteena toimiva ja yhtenäinen työkulttuuri.