Taidetta takataskussa : kulttuurihyvinvointia lasten kuntoutuksessa
Alanne, Hanna (2024)
Alanne, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402233366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402233366
Tiivistelmä
Kehittämistyössä osoitetaan, kuinka kulttuurihyvinvointi ja toimintaterapia yhdessä muodostavat kuntoutuksen kaksi vahvaa, toisiaan tukevaa terapiatyön perustaa. Valitsemalla toimintaterapiaan tarkoituksenmukaisia taidelähtöisiä kuntoutusmenetelmiä voidaan samalla tuottaa asiakkaalle kulttuurihyvinvointia. Kulttuurihyvinvointi terapian yhteydessä voi vahvistaa onnistunutta terapiakokemusta ja mahdollistaa asiakkaalle uusien kiinnostuksenkohteiden löytymistä.
Työote tässä työssä on autoetnografinen, jolloin kirjallisuudesta ja tutkimuksista saatu tieto suodatetaan tekijän ammattitaitoon ja kokemukseen perustuvien pohdintojen kautta. Työssä osoitetaan perusteluja taidelähtöisten kuntoutusmenetelmien käytölle lasten toimintaterapiassa. Työn tavoitteena on lisätä ja kehittää taidelähtöisten menetelmien käyttöä tekijän omassa terapiatyössä, jakaa näitä kokemuksia ja ajatuksia toisille lasten terapeuteille sekä rohkaista monipuolisten taidelähtöisten menetelmien käytössä.
Taidelajien tarkastelun kohteiksi työssä on valittu musiikki, kuvataide ja käsityöt, draama, sirkus ja nukketeatteri. Valinta perustuu tekijän omaan kiinnostukseen. Taidelajien kohdalla pohditaan niiden käyttömahdollisuuksia lasten terapiatyössä. Kehittämistyö osoittaa, kuinka taiteiden vaikuttavuuteen liittyvää tutkimusta tarkastelemalla löytyy luotettavia perusteluja taidelähtöisten menetelmien käytölle terapiatyössä. Tutkimustieto tukee monipuolisten ideoiden ja mahdollisuuksien hyödyntämistä, kun valitaan ja kehitetään erilaisia terapiamenetelmiä tavoitteenmukaiseen kuntoutukseen.
Työote tässä työssä on autoetnografinen, jolloin kirjallisuudesta ja tutkimuksista saatu tieto suodatetaan tekijän ammattitaitoon ja kokemukseen perustuvien pohdintojen kautta. Työssä osoitetaan perusteluja taidelähtöisten kuntoutusmenetelmien käytölle lasten toimintaterapiassa. Työn tavoitteena on lisätä ja kehittää taidelähtöisten menetelmien käyttöä tekijän omassa terapiatyössä, jakaa näitä kokemuksia ja ajatuksia toisille lasten terapeuteille sekä rohkaista monipuolisten taidelähtöisten menetelmien käytössä.
Taidelajien tarkastelun kohteiksi työssä on valittu musiikki, kuvataide ja käsityöt, draama, sirkus ja nukketeatteri. Valinta perustuu tekijän omaan kiinnostukseen. Taidelajien kohdalla pohditaan niiden käyttömahdollisuuksia lasten terapiatyössä. Kehittämistyö osoittaa, kuinka taiteiden vaikuttavuuteen liittyvää tutkimusta tarkastelemalla löytyy luotettavia perusteluja taidelähtöisten menetelmien käytölle terapiatyössä. Tutkimustieto tukee monipuolisten ideoiden ja mahdollisuuksien hyödyntämistä, kun valitaan ja kehitetään erilaisia terapiamenetelmiä tavoitteenmukaiseen kuntoutukseen.