Sosiaalipedagogisen eläintoiminnan merkitys nuorten hyvinvoinnille
Tuppurainen, Sonja (2024)
Tuppurainen, Sonja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402253419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402253419
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin sosiaalipedagogisen eläintoiminnan yhteyttä nuorten hyvinvointiin. Tavoitteena oli tutkia, millaisia koettuja ja havaittuja merkityksiä sosiaalipedagogisella eläintoiminnalla oli nuorten hyvinvointiin. Koettuja merkityksiä selvitettiin toimintaan osallistuneiden nuorten haastattelulla, ja havaittuja merkityksiä selvitettiin toiminnan ohjaajan haastattelulla sekä opinnäytetyön tekijän tekemällä havainnoinnilla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli yksi lisäopetusryhmä, joka osallistui kolmeen heitä varten järjestettyyn sosiaalipedagogiseen eläintoimintakertaan Lumotarhalla. Lumotarha on yritys, joka tuottaa erilaisia luonto- ja eläinavusteisia palveluita.
Tutkimusta lähestyttiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella, ja tutkimuksessa hyödynnettiin monimenetelmällisyyttä. Pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Toisena täydentävänä menetelmänä oli opinnäytetyön tekijän havainnointipäiväkirja toimintakertojen aikaisista havainnoista. Näiden menetelmien lisäksi käytettiin alkukartoituskyselyä, joka mahdollisti saatujen tuloksien peilaamista nuorten aiempiin kokemuksiin.
Johtopäätöksenä voitiin todeta sosiaalipedagogisella eläintoiminnalla olevan selkeä yhteys nuorten hyvinvointiin. Toiminta vaikuttaa positiivisesti mielenterveyteen ja mielialaan erityisesti rauhallisuuden ja rentoutumisen kokemusten kautta. Toiminnalla on myös yhteys itsetuntoon onnistumisen kokemusten ja vahvuuksien käyttämisen kautta. Sosiaalipedagoginen eläintoiminta mahdollistaa monipuolisen vuorovaikutuksen niin muiden ihmisten kuin eläintenkin kanssa.
Koska tutkittavien nuorten määrä oli vähäinen, tuloksista ei voida tehdä yleistettäviä johtopäätöksiä. Sen sijaan tulokset antavat kuvan siitä, millaisia merkityksiä sosiaalipedagogisella eläintoiminnalla voi olla nuorten hyvinvoinnille. Opinnäytetyön tulokset antavat perusteluja tilaajayrityksen toiminnalle sekä muille alan toimijoille.
Tutkimusta lähestyttiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella, ja tutkimuksessa hyödynnettiin monimenetelmällisyyttä. Pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Toisena täydentävänä menetelmänä oli opinnäytetyön tekijän havainnointipäiväkirja toimintakertojen aikaisista havainnoista. Näiden menetelmien lisäksi käytettiin alkukartoituskyselyä, joka mahdollisti saatujen tuloksien peilaamista nuorten aiempiin kokemuksiin.
Johtopäätöksenä voitiin todeta sosiaalipedagogisella eläintoiminnalla olevan selkeä yhteys nuorten hyvinvointiin. Toiminta vaikuttaa positiivisesti mielenterveyteen ja mielialaan erityisesti rauhallisuuden ja rentoutumisen kokemusten kautta. Toiminnalla on myös yhteys itsetuntoon onnistumisen kokemusten ja vahvuuksien käyttämisen kautta. Sosiaalipedagoginen eläintoiminta mahdollistaa monipuolisen vuorovaikutuksen niin muiden ihmisten kuin eläintenkin kanssa.
Koska tutkittavien nuorten määrä oli vähäinen, tuloksista ei voida tehdä yleistettäviä johtopäätöksiä. Sen sijaan tulokset antavat kuvan siitä, millaisia merkityksiä sosiaalipedagogisella eläintoiminnalla voi olla nuorten hyvinvoinnille. Opinnäytetyön tulokset antavat perusteluja tilaajayrityksen toiminnalle sekä muille alan toimijoille.