Hyvinvoinnin edistäminen Salon lukiossa: mitä kuuluu?-hyvinvointiopas.
Wiirilinna, Petra (2024)
Wiirilinna, Petra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402263435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402263435
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Salon lukion opiskelijoille opas heidän jaksamisensa edistämiseksi sekä hyvinvointinsa tueksi. Opinnäytetyön tehtävänä oli kehittää lukiolaisten hyvinvointityötä ja samalla luoda helppolukuinen ja selkeä opas, jolla pyritään helpottamaan lukiolaisten jaksamista yhdessä opiskelijahuollon henkilöstön kanssa.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Salon lukion opiskelijakunnan hallituksen sekä opiskelijahuoltotyöryhmän kanssa. Opas on suunnattu opiskelijoille, mutta oppaan tiedot ovat koko koulun henkilökunnan hyödynnettävissä.
Tietoperustassa käsitellään keskeisiä käsitteitä eli hyvinvointia, jaksamista ja yhteisöllisyyden merkitystä omaan hyvinvointiin yhdessä opiskelijahuollon henkilöstön kanssa. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi oppaan tekemisen vaiheita. Mitä kuuluu? -hyvinvointiopas sisältää kohtaamisen tärkeydestä johtuen paljon yhteystietoja sekä tietoa tukimuodoista, joita opiskelija voi tarvittaessa hyödyntää lukio-opintojensa aikana.
Oppaaseen on myös sisällytetty vinkkejä ja harjoituksia, jotka tukevat opiskeluhyvinvointia. Oppaan arviointia tullaan tulevaisuudessa toteuttamaan Forms-kyselyillä ja sitä tullaan muokkaamaan palautteen perusteella sekä päivitetään jatkuvasti tietojen muuttuessa. Toimeksiantajat antoivat valmiista oppaasta ja sen sisällöstä positiivista palautetta. Opas toteutettiin sähköisenä versiona.
Asiasanat: hyvinvointi, jaksaminen, yhteisöllisyys, opiskelijahuolto
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Salon lukion opiskelijakunnan hallituksen sekä opiskelijahuoltotyöryhmän kanssa. Opas on suunnattu opiskelijoille, mutta oppaan tiedot ovat koko koulun henkilökunnan hyödynnettävissä.
Tietoperustassa käsitellään keskeisiä käsitteitä eli hyvinvointia, jaksamista ja yhteisöllisyyden merkitystä omaan hyvinvointiin yhdessä opiskelijahuollon henkilöstön kanssa. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi oppaan tekemisen vaiheita. Mitä kuuluu? -hyvinvointiopas sisältää kohtaamisen tärkeydestä johtuen paljon yhteystietoja sekä tietoa tukimuodoista, joita opiskelija voi tarvittaessa hyödyntää lukio-opintojensa aikana.
Oppaaseen on myös sisällytetty vinkkejä ja harjoituksia, jotka tukevat opiskeluhyvinvointia. Oppaan arviointia tullaan tulevaisuudessa toteuttamaan Forms-kyselyillä ja sitä tullaan muokkaamaan palautteen perusteella sekä päivitetään jatkuvasti tietojen muuttuessa. Toimeksiantajat antoivat valmiista oppaasta ja sen sisällöstä positiivista palautetta. Opas toteutettiin sähköisenä versiona.
Asiasanat: hyvinvointi, jaksaminen, yhteisöllisyys, opiskelijahuolto