Sisältöstrategia blogille
Virkki, Anni (2023)
Virkki, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402263454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402263454
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotos on sisältöstrategia Yritys X:n henkilöbrändivetoiselle blogille. Sisältöstrategia sisältää blogin tavoitteiden, mittareiden, ostajapersoonien, ostopolkujen ja kanavalintojen määrittelyn sekä sisältömarkkinoinnin mallin valinnan. Sisältöstrategian keskeinen tavoite on tehdä Yritys X:n mielenterveysaiheisesta blogista suunnitelmallista ja tavoitteellista sisältömarkkinointia, joka vahvistaa yhteisöä, kehittää henkilöbrändiä ja tarjoaa vertaistukea kohdeyleisölle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään digitalisaation vaikutusta kuluttajien käyttäytymiseen ja markkinointiin, erityisesti painottaen sisältöstrategian merkitystä laadukkaan ja asiakaslähtöisen sisällön luomisessa digitaalisissa kanavissa. Opinnäytetyön empiirisessä osassa käytetään benchmarking-analyysiä, jonka työkaluna käytetään sisältöstrategian pohjana sisällönanalyysiä. Tämä auttaa ymmärtämään syvemmin blogien tuottamaa sisältöä ja tunnistamaan aiheet, jotka resonoivat kohdeyleisön kanssa. Lisäksi benchmarking-analyysissä tarkastellaan Instagramin roolia ja miten vertailtavat bloggaajat hyödyntävät sitä osana sisällöntarjontaa. Sisällönanalyysi suoritettiin elokuun, syyskuun ja lokakuun aikana 2023 tutkimalla kolmen henkilöbrändivetoisen blogin blogipostauksia.
Opinnäytetyö paransi blogin toimintaa luomalla suunnitelmallisen sisältöstrategian, joka perustui kohdeyleisön tarpeisiin ja asetettuihin tavoitteisiin. Ostajapersoonien avulla sisältö voitiin räätälöidä paremmin lukijakunnalle, ja benchmarking-analyysi antoi käytännön näkökulmia menestyvien bloggaajien toimintaan. Kokonaisuudessaan opinnäytetyö tuki blogin kehittämistä tavoitteellisemmaksi, kohdennetummaksi ja vuorovaikutteisemmaksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään digitalisaation vaikutusta kuluttajien käyttäytymiseen ja markkinointiin, erityisesti painottaen sisältöstrategian merkitystä laadukkaan ja asiakaslähtöisen sisällön luomisessa digitaalisissa kanavissa. Opinnäytetyön empiirisessä osassa käytetään benchmarking-analyysiä, jonka työkaluna käytetään sisältöstrategian pohjana sisällönanalyysiä. Tämä auttaa ymmärtämään syvemmin blogien tuottamaa sisältöä ja tunnistamaan aiheet, jotka resonoivat kohdeyleisön kanssa. Lisäksi benchmarking-analyysissä tarkastellaan Instagramin roolia ja miten vertailtavat bloggaajat hyödyntävät sitä osana sisällöntarjontaa. Sisällönanalyysi suoritettiin elokuun, syyskuun ja lokakuun aikana 2023 tutkimalla kolmen henkilöbrändivetoisen blogin blogipostauksia.
Opinnäytetyö paransi blogin toimintaa luomalla suunnitelmallisen sisältöstrategian, joka perustui kohdeyleisön tarpeisiin ja asetettuihin tavoitteisiin. Ostajapersoonien avulla sisältö voitiin räätälöidä paremmin lukijakunnalle, ja benchmarking-analyysi antoi käytännön näkökulmia menestyvien bloggaajien toimintaan. Kokonaisuudessaan opinnäytetyö tuki blogin kehittämistä tavoitteellisemmaksi, kohdennetummaksi ja vuorovaikutteisemmaksi.