"Välillä on silleen, että onnea vaan ja menestystä valitsemallasi urallesi": onnistunut perehdytysprosessi perehdytyksestä vastaavien näkökulmasta
Heinonen, Mika (2024)
Heinonen, Mika
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402233375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402233375
Tiivistelmä
Perehdyttäminen on työelämässä keskeinen prosessi, joka onnistuessaan edistää uuden työntekijän työn oppimista, integroitumista työyhteisöön ja nopeuttaa uuden työntekijän antaman työpanoksen muuttumista yritykselle tuottavaksi. Perustana perehdytyksen onnistumiselle on hyvä suunnittelu, riittävät resurssit, ajantasaiset menetelmät sekä tuki ja seuranta. Keskeistä tänä päivänä onnistuneessa perehdyttämisprosessissa on löytää joustavuus, joka huomioi organisaation kiireisen arjen.
Tutkimuksen toimeksiantajana oli yksityinen varhaiskasvatuspalveluiden tuottaja ja tavoitteena oli selvittää laadullisella tutkimuksella, millainen on onnistunut perehdytysprosessi perehdytyksestä vastaavien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin, mikä heidän perehdyttämisprosessissaan toimi ja mikä ei toiminut. Toimeksiantajat pohtivat tasalaatuisuuden toteutumista yrityksensä suurimman rekrytoinnin aikana. Tavoitteena tässä tutkimuksessa on antaa selvitysten pohjalta ideoita perehdytysprosessin jatkokehittämistä varten. Tuloksena syntyi perehdytysprosessin toimintamalli.
Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla haastattelemalla perehdytyksestä vastaavat johtajat sekä perehdyttäjät. Laadullista aineistoa täydentämään teetettiin uusille varhaiskasvattajille kysely, jonka kautta tehtiin vertailua laadulliseen tutkimusaineistoon.
Perehdytysprosessin vahvuuksina nousi tuloksissa esiin yrityksen vuorovaikutteisuus sekä kattava perehdytysmateriaali. Tasalaatuisuuden toteutumista sen sijaan haastoi käytettyjen menetelmien joustamattomuus varhaiskasvatuksen kiireisen arjen kanssa yhteen sovittaessa. Lisäksi perehdyttäjien tukemisessa, että perehdytyksen seurannassa oli puutteita.
Digitaalisuuden mukaan ottaminen toimeksiantajan perehdytysprosessiin nähdään tämän tutkimuksen pohjalta jatkossa keskeisenä kehitysideana toivottua joustavuutta tuomaan. Lisäksi tasalaatuisuuden parantamiseksi ehdotetaan seurannan käytänteiden yhdenmukaistamista ja tehostamista.
Tämä tutkimus herättää kiinnostuksen jatkotutkimukselle, miten digitaalisuuden avulla voitaisiin antaa laadukas perehdytys varahenkilöille.
Tutkimuksen toimeksiantajana oli yksityinen varhaiskasvatuspalveluiden tuottaja ja tavoitteena oli selvittää laadullisella tutkimuksella, millainen on onnistunut perehdytysprosessi perehdytyksestä vastaavien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin, mikä heidän perehdyttämisprosessissaan toimi ja mikä ei toiminut. Toimeksiantajat pohtivat tasalaatuisuuden toteutumista yrityksensä suurimman rekrytoinnin aikana. Tavoitteena tässä tutkimuksessa on antaa selvitysten pohjalta ideoita perehdytysprosessin jatkokehittämistä varten. Tuloksena syntyi perehdytysprosessin toimintamalli.
Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla haastattelemalla perehdytyksestä vastaavat johtajat sekä perehdyttäjät. Laadullista aineistoa täydentämään teetettiin uusille varhaiskasvattajille kysely, jonka kautta tehtiin vertailua laadulliseen tutkimusaineistoon.
Perehdytysprosessin vahvuuksina nousi tuloksissa esiin yrityksen vuorovaikutteisuus sekä kattava perehdytysmateriaali. Tasalaatuisuuden toteutumista sen sijaan haastoi käytettyjen menetelmien joustamattomuus varhaiskasvatuksen kiireisen arjen kanssa yhteen sovittaessa. Lisäksi perehdyttäjien tukemisessa, että perehdytyksen seurannassa oli puutteita.
Digitaalisuuden mukaan ottaminen toimeksiantajan perehdytysprosessiin nähdään tämän tutkimuksen pohjalta jatkossa keskeisenä kehitysideana toivottua joustavuutta tuomaan. Lisäksi tasalaatuisuuden parantamiseksi ehdotetaan seurannan käytänteiden yhdenmukaistamista ja tehostamista.
Tämä tutkimus herättää kiinnostuksen jatkotutkimukselle, miten digitaalisuuden avulla voitaisiin antaa laadukas perehdytys varahenkilöille.