K-pop suomalaisessa mediassa : valtavirrasta poikkeavan ilmiön huomioiminen suomenkielisissä sisällöissä
Levänen, Hanna (2024)
Levänen, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402293584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402293584
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään eteläkorealaisen pop-musiikin, ja populaarikulttuurin näkyvyyttä suomenkielisessä mediassa. K-pop on valtava ja suosittu teema maailmalla, joten osana opinnäytetyötä selvitetään, onko sille tilaa ja kysyntää myös Suomen kokoisella mediakentällä ja miten aihe mediassa jo näkyy.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan: tutkimukseen ja tuoteosaan. Osana tutkimusta toteutettiin suomenkielisille K-popin harrastajille kysely. Siinä he kertovat, miten he mediaa kuluttavat harrastuksensa parissa ja mitä he suomalaiselta medialta toivovat. Tuoteosa koostuu kahdesta erilaisesta verkkoartikkelista, jotka kuitenkin kantavat samaa kattoteemaa eli K-pop. Artikkelit julkaistiin YleX:n ja Voice.fi:n verkkosivuilla. Työnäytteet tukevat osaltaan tutkimusta. Niiden avulla selvitetään, onko K-popiin liittyville artikkeleille kysyntää ja kiinnostavatko ne yleisöä.
Molemmat tuoteosan artikkelit kiinnostivat lukijoita. Siitä voidaan päätellä, että artikkelit kannatti toteuttaa. Myös kyselyn vastauksista voidaan päätellä, että kysyntää nimenomaisesti suomenkieliselle mediasisällölle on, mutta tarjonta ei vastaa siihen. This thesis studies the visibility of South Korean pop music and pop culture in the Finnish-language media. K-pop is a huge and popular topic globally, so as a part of the thesis, it was investigated whether there is space and demand for it also in a media field the size of Finland and how the topic is already visible in our media.
The thesis is divided into two parts: research and product part. As a part of the research, a survey was conducted among Finnish-speaking K-pop enthusiasts, in which they tell how they consume media in their hobby and what they wish from Finnish media. The product part consists of two different types of online articles, which nevertheless carry the same theme of K-pop. The articles were published by YleX and Voice.fi. The work samples contribute to the research by determining whether there is a demand for K-pop related articles and whether they attract the desired interest.
Both articles generated interest and readership in such a way that it can be concluded that the articles were worthwhile to implement. The survey responses also suggest that there is a demand for media content specifically in Finnish, but that the content doesn’t match the demand.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan: tutkimukseen ja tuoteosaan. Osana tutkimusta toteutettiin suomenkielisille K-popin harrastajille kysely. Siinä he kertovat, miten he mediaa kuluttavat harrastuksensa parissa ja mitä he suomalaiselta medialta toivovat. Tuoteosa koostuu kahdesta erilaisesta verkkoartikkelista, jotka kuitenkin kantavat samaa kattoteemaa eli K-pop. Artikkelit julkaistiin YleX:n ja Voice.fi:n verkkosivuilla. Työnäytteet tukevat osaltaan tutkimusta. Niiden avulla selvitetään, onko K-popiin liittyville artikkeleille kysyntää ja kiinnostavatko ne yleisöä.
Molemmat tuoteosan artikkelit kiinnostivat lukijoita. Siitä voidaan päätellä, että artikkelit kannatti toteuttaa. Myös kyselyn vastauksista voidaan päätellä, että kysyntää nimenomaisesti suomenkieliselle mediasisällölle on, mutta tarjonta ei vastaa siihen.
The thesis is divided into two parts: research and product part. As a part of the research, a survey was conducted among Finnish-speaking K-pop enthusiasts, in which they tell how they consume media in their hobby and what they wish from Finnish media. The product part consists of two different types of online articles, which nevertheless carry the same theme of K-pop. The articles were published by YleX and Voice.fi. The work samples contribute to the research by determining whether there is a demand for K-pop related articles and whether they attract the desired interest.
Both articles generated interest and readership in such a way that it can be concluded that the articles were worthwhile to implement. The survey responses also suggest that there is a demand for media content specifically in Finnish, but that the content doesn’t match the demand.