Paniikkikohtauksen ennaltaehkäisy ja hallintakeinot korkeakouluopiskelijoille : ohjausmateriaali
Mäkipää, Sanni; Oikarinen, Suvi; Äijänaho, Salla (2024)
Mäkipää, Sanni
Oikarinen, Suvi
Äijänaho, Salla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402293599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402293599
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä korkeakouluopiskelijoiden tietoutta paniikkikohtauksista, niiden ennaltaehkäisystä ja hallintakeinoista. Opinnäytetyön tuotoksena tuotettiin ohjausmateriaali paniikkikohtauksen ennaltaehkäisystä ja hallintakeinoista. Materiaalia voidaan hyödyntää korkeakouluopiskelijoiden ryhmänohjauksessa. Opinnäytetyössä perehdytään siihen, miten voidaan ennaltaehkäistä paniikkikohtauksia ja millaisia hallintakeinoja korkeakouluopiskelija voi hyödyntää paniikkikohtauksen aikana. Opinnäytetyön työelämätaho oli Tampereen ammattikorkeakoulun Parvi-hanke.
Tuoreimman korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksen mukaan opiskelijoilla esiintyy enemmän psyykkistä kuormittuneisuutta ja oireita suhteessa koko aikuisväestöön. Paniikkikohtauksia voi esiintyä etenkin ahdistuneisuus- ja masennushäiriöisillä, mutta myös täysin terveillä ihmisillä. Paniikkikohtauksen kokee noin joka viides elämänsä aikana.
On olemassa useita omahoitokeinoja ja -harjoituksia, joilla voidaan ennaltaehkäistä paniikkikohtauksen syntymistä. Paniikkikohtausten ennaltaehkäisyssä keskeisessä roolissa ovat omahoitokeinot, omien tunteiden tunnistaminen, katastrofiajatusten välttäminen ja paniikin kehän ymmärtäminen sekä altistuminen epämiellyttäville tuntemuksille. Tietoisuus paniikkikohtauksen eri hallintakeinoista on tärkeää ja lisäksi niitä tulee harjoitella riittävästi, jotta sopivat hallintakeinot löytyvät. Hallintakeinojen avulla paniikkikohtaus on lievä ja kohtaus menee nopeasti ohi.
Opinnäytetyön työelämätahon toiveena oli lisätä korkeakouluopiskelijoiden tietoutta paniikkikohtauksista. Tuotoksena syntyi 17-sivuinen sähköinen ryhmänohjausmateriaali, jota on tarkoitus käyttää Parvi-hankkeen Hyvinvoiva opiskelija - opintojaksolla. Materiaali sisältää keskeisimmät paniikkikohtauksen ennaltaehkäisy- ja hallintakeinot, joita käydään läpi case-työskentelyn avulla. Tulevaisuudessa voisi tutkia omahoitokeinojen toimivuutta paniikkikohtauksen aikana sekä tutkia ryhmämuotoisen- ja yksilötyöskentelyn vaikuttavuuden eroja.
Tuoreimman korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksen mukaan opiskelijoilla esiintyy enemmän psyykkistä kuormittuneisuutta ja oireita suhteessa koko aikuisväestöön. Paniikkikohtauksia voi esiintyä etenkin ahdistuneisuus- ja masennushäiriöisillä, mutta myös täysin terveillä ihmisillä. Paniikkikohtauksen kokee noin joka viides elämänsä aikana.
On olemassa useita omahoitokeinoja ja -harjoituksia, joilla voidaan ennaltaehkäistä paniikkikohtauksen syntymistä. Paniikkikohtausten ennaltaehkäisyssä keskeisessä roolissa ovat omahoitokeinot, omien tunteiden tunnistaminen, katastrofiajatusten välttäminen ja paniikin kehän ymmärtäminen sekä altistuminen epämiellyttäville tuntemuksille. Tietoisuus paniikkikohtauksen eri hallintakeinoista on tärkeää ja lisäksi niitä tulee harjoitella riittävästi, jotta sopivat hallintakeinot löytyvät. Hallintakeinojen avulla paniikkikohtaus on lievä ja kohtaus menee nopeasti ohi.
Opinnäytetyön työelämätahon toiveena oli lisätä korkeakouluopiskelijoiden tietoutta paniikkikohtauksista. Tuotoksena syntyi 17-sivuinen sähköinen ryhmänohjausmateriaali, jota on tarkoitus käyttää Parvi-hankkeen Hyvinvoiva opiskelija - opintojaksolla. Materiaali sisältää keskeisimmät paniikkikohtauksen ennaltaehkäisy- ja hallintakeinot, joita käydään läpi case-työskentelyn avulla. Tulevaisuudessa voisi tutkia omahoitokeinojen toimivuutta paniikkikohtauksen aikana sekä tutkia ryhmämuotoisen- ja yksilötyöskentelyn vaikuttavuuden eroja.