Leikki-ikäisen lapsen terveen ruokasuhteen tukeminen : videomateriaalia vanhemmille
Mäkinen, Annukka; Paananen, Jenna (2024)
Mäkinen, Annukka
Paananen, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402293627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402293627
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä asiat vaikuttavat lapsen terveen ruokasuhteen muodostumiseen ja kuinka tervettä ruokasuhdetta voidaan tukea. Lisäksi 3–6-vuotiaiden lasten vanhemmille tehtiin informatiivista videomateriaalia lapsen terveen ruokasuhteen muodostumisesta ja siitä, miten vanhemmat voivat sitä tukea. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä vanhempien tietoisuutta lapsen terveen ruokasuhteen kehittymisen merkityksestä ja ennaltaehkäistä mahdollisia syömishaasteita. Opinnäytetyössä tuotettiin tietoa, jota voidaan hyödyntää käytännön terveydenhoitajan työssä ravitsemusohjauksen tukena. Opinnäytetyön tehtävänä oli vastata kysymyksiin: Mitkä asiat vaikuttavat lapsen terveen ruokasuhteen muodostumiseen? Miten lapsen tervettä ruokasuhdetta voidaan tukea? Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Keski-Suomen hyvinvointialueen neuvolapalveluiden kanssa. Opinnäytetyön tuotos julkaistaan Keski-Suomen hyvinvointialueen Instagramissa ja Youtubessa.
Ruokasuhde kehittyy läpi elämän ja sen muodostumiseen vaikuttavat monet eri tekijät. Ruokasuhteen perusta luodaan lapsuudessa, joten vanhemmalla on merkittävä rooli sen kehittymisessä. Intuitiivinen syöminen tukee tervettä ruokasuhdetta. Erilaiset syömishaasteet voivat muokata ruokaan liittyviä ajatuksia ja tunteita kielteisemmiksi. Tällaisia haasteita ovat esimerkiksi tunnesyöminen, nirsous ja ruokaneofobia. Ruokakasvatus on vaikuttava keino lisätä lapsen myönteisiä ajatuksia ruuasta ja syömisestä.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui neljä 1–2:n minuutin pituista videota. Videoiden aiheiksi valikoituivat: terve ruokasuhde, nirsoilu ja tunnesyöminen lapsella, vinkkejä terveen ruokasuhteen tukemiseen sekä vinkkejä ruokailutilanteisiin ja lapsen osallistamiseen.
Lapsen terveen ruokasuhteen kehittymiseen olisi tärkeää kiinnittää huomiota jo ennen mahdollisten syömishaasteiden kehittymistä. Tulevaisuudessa aihetta voisi tarkastella myös eri-ikäisten näkökulmasta. Esimerkiksi mitä muutoksia ja haasteita teini-ikä tuo ruokasuhteeseen ja miten korjata jo vääristynyttä ruokasuhdetta
Ruokasuhde kehittyy läpi elämän ja sen muodostumiseen vaikuttavat monet eri tekijät. Ruokasuhteen perusta luodaan lapsuudessa, joten vanhemmalla on merkittävä rooli sen kehittymisessä. Intuitiivinen syöminen tukee tervettä ruokasuhdetta. Erilaiset syömishaasteet voivat muokata ruokaan liittyviä ajatuksia ja tunteita kielteisemmiksi. Tällaisia haasteita ovat esimerkiksi tunnesyöminen, nirsous ja ruokaneofobia. Ruokakasvatus on vaikuttava keino lisätä lapsen myönteisiä ajatuksia ruuasta ja syömisestä.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui neljä 1–2:n minuutin pituista videota. Videoiden aiheiksi valikoituivat: terve ruokasuhde, nirsoilu ja tunnesyöminen lapsella, vinkkejä terveen ruokasuhteen tukemiseen sekä vinkkejä ruokailutilanteisiin ja lapsen osallistamiseen.
Lapsen terveen ruokasuhteen kehittymiseen olisi tärkeää kiinnittää huomiota jo ennen mahdollisten syömishaasteiden kehittymistä. Tulevaisuudessa aihetta voisi tarkastella myös eri-ikäisten näkökulmasta. Esimerkiksi mitä muutoksia ja haasteita teini-ikä tuo ruokasuhteeseen ja miten korjata jo vääristynyttä ruokasuhdetta