Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuluttajien luottamuksen tarkastelua aikavälillä syyskuu 2022-2023

Survo, Darja Marija Anastasija (2024)

 
Avaa tiedosto
Survo_Darja.pdf (456.6Kt)
Lataukset: 


Survo, Darja Marija Anastasija
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403043715
Tiivistelmä
Taloudellinen epävarmuus rajaa kulutusta ja lisää säästämistä. Investoiminen vähenee ja työmarkkinoiden antamat merkit viestittävät käänteestä heikompaan. Tässä tilanteessa julkisen talouden alijäämän kasvu tapahtuu valtion vedolla. Luottamuslukujen negatiivinen kehitys lisää huomattavasti taloudellista epävarmuutta. Suomalaisten kuluttajien luottamus jatkaa laskuaan, ja asia on hyvin tuttu muuallakin maailmassa. Maailmantalous on alavireinen ja sitä koettelee vaimeneva, mutta sitkeä inflaatio.

Tutkimuksessani tarkastelen eri kuluttajaryhmien arvioita taloustilanteesta ja tuon esille näiden ryhmien arvioeroja. Tilastoluokittelu pohjaa tietoihin vastaajien sukupuolesta, iästä, koulutuksesta, sosioekonomisesta asemasta, bruttotuloista, asuinalueesta, asumismuodosta ja kotitalouden koosta. Keskityn vertailemaan kuluttajien luottamuksen muutosta aikavälillä syyskuu 2022 – syyskuu 2023. Lisäksi tuon esille tarkasteluajanjakson huonoimmat ja parhaimmat kuukaudet sekä prosentuaalisen kehityksen näiden kuukausien välillä. Tutkimusaineistoni on peräisin Tilastokeskuksen verkkosivuilta.

Laatimani pylväsdiagrammit kuvaavat kuluttajien luottamuksessa tapahtuvia muutoksia ja tukevat tulosten esittelemistä. Olen poiminut keskeisimmät tulokset ja laskenut niiden välisiä keskiarvoja sekä muita vertailevia arvoja ja tarkastelen, miten monta prosenttiyksikköä ja prosenttia luottamus on muuttunut. Esitetyt taulukot osoittavat melko selkeästi, että kuluttajien odotuksiin vaikuttaa olennaisesti ikä, koulutus ja asuinalue. Opinnäytetyöni havainnot voisivat olla lähtökohtana esimerkiksi eri alueiden keskinäisessä vertailussa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste