Työyhteisön hyvinvoinnin vahvuusperustainen kehittäminen : vahvuusleijonan vahvuustuokioiden hyödyt varhaiskasvatuksen opettajille
Rasimus, Paula (2024)
Rasimus, Paula
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402293633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402293633
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toimintatutkimus, jossa selvitettiin päiväkotiin kehitettävän vahvuustyökalun hyötyjä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea vahvuustyökalun avulla tutkimukseen osallistuneita varhaiskasvatuksen opettajia heidän omien vahvuuksiensa tunnistamisessa ja käytössä sekä levittää vahvuuskieltä päiväkotiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien vahvuustyökalun käytön myötä tapahtuvaa hyvinvoinnin muutosta.
Tutkimuksen alussa selvitettiin tutkittavien tarpeet vahvuustyökalulle puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Analysoidun tutkimusaineiston pohjalta kehitettiin Vahvuusleijonan vahvuustuokiot -niminen työkalu. Tutkimukseen osallistuneet varhaiskasvatuksen opettajat testasivat Vahvuusleijonan vahvuustuokioita kuukauden ajan viisivuotiaiden lasten ryhmissään. Intervention jälkeen tutkituilta kerättiin uusi tutkimusaineisto puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin, ja se analysoitiin teemoittelemalla. Yhteisessä työpajassa kirkastettiin vahvuustyökalu lopulliseen muotoonsa.
Toimintatutkimuksen tuotoksena syntyi uusi malli varhaiskasvatuksen vahvuusopetukseen. Malli jää laajaan käyttöön työn tilanneessa päiväkodissa. Vahvuusleijonan vahvuustuokiot -työkalu säilytetään salattuna liitemateriaalina, mutta sen kansilehti ja sisällysluettelo löytyvät opinnäytetyön liitteistä. Opinnäytetyössä tutkittiin myös tekijöitä, jotka vaikuttavat hyvinvointiin työyhteisössä. Tutkimusaineiston pohjalta tuotettiin tyypittelyn ja teemoittelun keinoin toimenpide-ehdotuksia päiväkodin työyhteisön hyvinvoinnin vahvuusperustaiseen kehittämiseen.
Opinnäytetyöstä oli selvää hyötyä työn tilanneelle päiväkodille. Kehitettyjen toimenpide-ehdotusten avulla saatiin lisättyä työyhteisön vahvuusperustaista hyvinvointia. Vahvuustyökalun käytöstä oli maltillista hyötyä varhaiskasvatuksen opettajien vahvuuksien tunnistamiselle, ja suuri hyöty vahvuuskielen kasvulle päiväkodissa. Vahvuustyökalu vastasi osaltaan varhaiskasvatuksen opettajien suunnitteluajan haasteisiin. Merkittävin hyöty saatiin Vahvuusleijonan vahvuustuokioiden monipuolisesta materiaalista. Se levisi kaikkiin päiväkodin lapsiryhmiin suurin kiitoksin.
Tutkimuksen alussa selvitettiin tutkittavien tarpeet vahvuustyökalulle puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Analysoidun tutkimusaineiston pohjalta kehitettiin Vahvuusleijonan vahvuustuokiot -niminen työkalu. Tutkimukseen osallistuneet varhaiskasvatuksen opettajat testasivat Vahvuusleijonan vahvuustuokioita kuukauden ajan viisivuotiaiden lasten ryhmissään. Intervention jälkeen tutkituilta kerättiin uusi tutkimusaineisto puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin, ja se analysoitiin teemoittelemalla. Yhteisessä työpajassa kirkastettiin vahvuustyökalu lopulliseen muotoonsa.
Toimintatutkimuksen tuotoksena syntyi uusi malli varhaiskasvatuksen vahvuusopetukseen. Malli jää laajaan käyttöön työn tilanneessa päiväkodissa. Vahvuusleijonan vahvuustuokiot -työkalu säilytetään salattuna liitemateriaalina, mutta sen kansilehti ja sisällysluettelo löytyvät opinnäytetyön liitteistä. Opinnäytetyössä tutkittiin myös tekijöitä, jotka vaikuttavat hyvinvointiin työyhteisössä. Tutkimusaineiston pohjalta tuotettiin tyypittelyn ja teemoittelun keinoin toimenpide-ehdotuksia päiväkodin työyhteisön hyvinvoinnin vahvuusperustaiseen kehittämiseen.
Opinnäytetyöstä oli selvää hyötyä työn tilanneelle päiväkodille. Kehitettyjen toimenpide-ehdotusten avulla saatiin lisättyä työyhteisön vahvuusperustaista hyvinvointia. Vahvuustyökalun käytöstä oli maltillista hyötyä varhaiskasvatuksen opettajien vahvuuksien tunnistamiselle, ja suuri hyöty vahvuuskielen kasvulle päiväkodissa. Vahvuustyökalu vastasi osaltaan varhaiskasvatuksen opettajien suunnitteluajan haasteisiin. Merkittävin hyöty saatiin Vahvuusleijonan vahvuustuokioiden monipuolisesta materiaalista. Se levisi kaikkiin päiväkodin lapsiryhmiin suurin kiitoksin.