Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten kaltoinkohtelun ennaltaehkäisy kouluterveydenhoitajatyössä

Köykkä, Valtteri; Lahtinen, Petra (2023)

 
Avaa tiedosto
Koykka_Lahtinen.pdf (420.1Kt)
Lataukset: 


Köykkä, Valtteri
Lahtinen, Petra
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403043729
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan lasten kaltoinkohtelua ja sen ennaltaehkäisyä kouluterveydenhoitajan työn näkökulmasta. Kouluterveydenhoitaja on keskeisessä roolissa lasten kaltoinkohteluun puuttumisessa ja ennaltaehkäisyssä. Ennaltaehkäisy on tärkeää, sillä kaltoinkohtelulla on merkittäviä vaikutuksia lapsen kasvuun ja kehitykseen. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla kouluterveydenhoitajien ja terveydenhoitajaopiskelijoiden tietoa kaltoinkohtelua ennakoivista merkeistä, mikä helpottaa kaltoinkohtelun tunnistamista ja siihen puuttumista. Tietoa lisäämällä voidaan ennaltaehkäistä kaltoinkohtelua sekä estää sen jatkumista perheessä. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Sisällönanalyysiä tehtäessä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä. Opinnäytetyössä perehdytään siihen, miten kouluterveydenhoitaja voi ennaltaehkäistä alakouluikäisten kaltoinkohtelua.

Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella kouluterveydenhoitajat olivat tärkeässä asemassa lapsiin kohdistuvan kaltoinkohtelun ennaltaehkäisyssä. Kouluterveydenhoitaja voi olla lapselle ja tämän vanhemmille ainoa terveydenhuollon tuki, joka voi auttaa perhettä kaltoinkohtelutapauksissa. Tuloksissa nousi esiin puheeksioton merkitys kaltoinkohtelun ennaltaehkäisyssä. Kouluterveydenhoitajan on työssään tunnistettava kaltoinkohtelun riskitekijöitä sekä tunnusmerkkejä, joiden perusteella asian voi ottaa puheeksi sekä lapsen että vanhempien kanssa. Kouluterveydenhoitaja työskentelee osassa yksiköissä ainoana terveydenhuollon edustajana, joka ajoittain aiheuttaa haasteita kaltoinkohtelun ennaltaehkäisylle. Riittämätön tuen saanti muilta ammattiryhmiltä vaikeuttaa etenkin kaltoinkohtelun puheeksiottoa.

Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella voitiin todeta, että työkokemuksella sekä lisäkoulutuksilla oli suuri merkitys kouluterveydenhoitajan taitoon ennalta-ehkäistä lapsiin kohdistuvaa kaltoinkohtelua. Myös kouluterveydenhoitajan ja lapsen välinen luottamussuhde helpotti kaltoinkohtelun tunnistamista sekä ennaltaehkäisyä. Jatkossa olisi hyvä selvittää, miten kaltoinkohtelun ennaltaehkäisy vaikuttaa kaltoinkohdeltuihin lapsiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste