Oulun seudun liikenne kuljettajakysely : toimenpiteet kuljettajien työympäristön parantamiseksi
Viinikka, Silja (2024)
Viinikka, Silja
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403023684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403023684
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla on työn tilaajan, Oulun kaupungin tarve toteuttaa strategian ja brändin mukaisia toimenpiteitä joukkoliikenteen kehitykseen käytännössä. Työn keskiössä on linja-autonkuljettajien aktiivinen osallistaminen joukkoliikenteen kehitysprosessiin sekä uusien joukkoliikenteen kehitystoimenpiteiden tunnistaminen.
Työ lähti liikkeelle ajatuksesta, että brändin mukaiset toimenpiteet eivät rajoitu pelkästään visuaaliseen ilmeeseen, vaan niiden tulee näkyä käytännön toiminnassa ja palveluissa. Joukkoliikenteen toteutusprosessissa kuljettajilla on keskeinen rooli, koska he ovat suorassa vuorovaikutuksessa matkustajiin. Kuljettajien antama palaute ja käytännön näkökulmat ovat arvokkaita joukkoliikenteen kehittämisessä.
Tavoitteena on vahvistaa kuljettajien asemaa päätöksenteossa ja innostaa heitä osallistumaan aktiivisesti joukkoliikenteen parantamiseen. Samalla pyritään tunnistamaan uusia kehitystoimenpiteitä, jotka voivat parantaa matkustajien kokemusta ja samalla tukea Oulun kaupunkia ja sen markkinointinimen, Oulun seudun liikenteen brändiä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kuljettajille suunnatulla kyselytutkimuksella. Kyselyn vastaukset tarjosivat perspektiiviä ja merkittävää tietoa linja-autoliikennettä koskevasta kuljetusalasta. Tämä metodologia mahdollisti konkreettisen otteen alan haasteista ja vahvisti tutkimuksen päätavoitetta.
Opinnäytetyö tarjoaa merkityksellistä tietoa Oulun kaupungille, joka on uudistanut brändiään ja huomannut, että palautteiden perusteella viestintä kaipaa selkiyttämistä. Opinnäytetyö vastaa linja-autoalallavallitsevaan kuljettajapulaan ja sen avulla pyritään tunnistamaan kuljettajapulan juurisyitä. Opinnäytetyön tulokset ovat arvokkaita, joita voi jatkossa hyödyntää laajemmin joukkoliikenteen kehitystyössä.
Työ lähti liikkeelle ajatuksesta, että brändin mukaiset toimenpiteet eivät rajoitu pelkästään visuaaliseen ilmeeseen, vaan niiden tulee näkyä käytännön toiminnassa ja palveluissa. Joukkoliikenteen toteutusprosessissa kuljettajilla on keskeinen rooli, koska he ovat suorassa vuorovaikutuksessa matkustajiin. Kuljettajien antama palaute ja käytännön näkökulmat ovat arvokkaita joukkoliikenteen kehittämisessä.
Tavoitteena on vahvistaa kuljettajien asemaa päätöksenteossa ja innostaa heitä osallistumaan aktiivisesti joukkoliikenteen parantamiseen. Samalla pyritään tunnistamaan uusia kehitystoimenpiteitä, jotka voivat parantaa matkustajien kokemusta ja samalla tukea Oulun kaupunkia ja sen markkinointinimen, Oulun seudun liikenteen brändiä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kuljettajille suunnatulla kyselytutkimuksella. Kyselyn vastaukset tarjosivat perspektiiviä ja merkittävää tietoa linja-autoliikennettä koskevasta kuljetusalasta. Tämä metodologia mahdollisti konkreettisen otteen alan haasteista ja vahvisti tutkimuksen päätavoitetta.
Opinnäytetyö tarjoaa merkityksellistä tietoa Oulun kaupungille, joka on uudistanut brändiään ja huomannut, että palautteiden perusteella viestintä kaipaa selkiyttämistä. Opinnäytetyö vastaa linja-autoalallavallitsevaan kuljettajapulaan ja sen avulla pyritään tunnistamaan kuljettajapulan juurisyitä. Opinnäytetyön tulokset ovat arvokkaita, joita voi jatkossa hyödyntää laajemmin joukkoliikenteen kehitystyössä.