dc.contributor.author | Tynkkynen, Esko | |
dc.date.accessioned | 2014-11-20T11:59:17Z | |
dc.date.available | 2014-11-20T11:59:17Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2014112016090 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/82086 | |
dc.description.abstract | Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa kirjoittaja tutkii tarinoiden käyttöä esittävän draamaseikkailun käsikirjoituksen lähtökohtana. Tekijä toimi osana työryhmää joka keräsi työpajatoiminnalla ja haastattelemalla paikallishistoriaan liittyviä tarinoita ja kirjoitti niiden pohjalta esittävän draamaseikkailun.
Opinnäytetyössä tarkastellaan työpajoissa tuotetun teksti- ja äänimateriaalin narratiivista analysointia sekä muokkaamista kohti valmista käsikirjoitusta. Tutkimusmateriaali koostui työpajoissa kirjoitetusta ja äänitetystä materiaalista, tekijän työpäiväkirjasta sekä teatteri- ja narratiivisen tutkimuksen kirjallisuudesta.
Kirjoittaja kysyy kuinka teatteri-ilmaisun ohjaaja voi antaa paikallishistorialle esittävän muodon jonka kohderyhmänä on alakouluikäiset lapset. Kirjoittaja pohtii mallitarinoiden merkitystä tarinankerronnassa sukupolvien välillä ja avaa käsikirjoitusprosessin aikana materiaalista löytyneitä mallitarinoita. | fi |
dc.description.abstract | This thesiswork is a qualitative study, in which the author examines the use of stories as the starting point of an script for performative drama workshop. The author worked as part of a workgroup which gathered stories about local history through workshops and interviews. Based on these stories the workgroup wrote a script for the performative drama workshop.
This thesiswork studies the narrative analysis of the written and recorded material created in the workshops and the process of editing this material into a finished script. The research material consisted of written and recorded material produced in the workshops, the author's diary during the process as well as the literature of theatre and narrative research.
The author asks how a drama instructor can give performative structure to stories about local history when the target audience consists of elementary school aged children. The author reflects the significance of modelstories in storytelling between generations and explains the modelstories found in the material during the scriptwriting. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu) | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Mallitarinasta esitykseksi : Paikallistarinoiden kirjoittaminen esitysmuotoon | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1902 | |
dc.organization | Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu) | |
dc.contributor.organization | Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu) | |
dc.subject.keyword | Draamaseikkailu | |
dc.subject.keyword | dramaturgia | |
dc.subject.keyword | kertomus | |
dc.subject.keyword | mallitarina | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Esittävä taide ja musiikki|sv=Scenkonst och musik|en=Performance art and music| | |
dc.subject.discipline | Esittävän taiteen koulutusohjelma | |