eKonsultaation kehittäminen : haastattelututkimus perusterveydenhuollon näkökulmasta
Laitinen, Jesse; Seppänen, Marika (2024)
Laitinen, Jesse
Seppänen, Marika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403053855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403053855
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin ammattilaisten suhtautumista ja juurruttamisen eli implementoinnin keinoja HUS-yhtymän eKonsultaatioiden käytön lisäämiseksi. Haastatteluilla selvitettiin perusterveydenhuollon lääkäreiden kokemuksia ja
asenteita HUS-yhtymän eKonsultaatioita kohtaan, jotka mahdollistavat reaaliaikaiset konsultaatiot perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon ammattilaisten välillä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammattilaisten suhtautumista ja juurruttamisen eli implementoinnin keinoja eKonsultaatioiden käytön lisäämiseksi. Tavoitteena oli saada tietoa mahdollisista odotuksista, tarpeista ja juurtumisen kynnyksistä liittyen eKonsultaation käyttöön. Opinnäytetyöstä saaduilla tiedoilla voidaan kehittää eKonsultaatio-palveluita vastaamaan käyttäjien tarpeisiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin viisi perusterveydenhuollon eKonsultaatioita käyttäneitä lääkäreitä yhdeltä hyvinvointialueelta Uudenmaalla. Haastattelut olivat puolistrukturoituja. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina etäyhteydellä. Haastatteluaineisto luokiteltiin neljään eri pääluokkaan, joita ovat käyttötilanteet, asiakaskokemus, saavutettavuus ja tekninen toimivuus sekä koulutus- ja kehittämistarpeet.
Tutkimuksessa ilmeni, että eKonsultaatio koettiin hyödylliseksi ja tarpeelliseksi, mutta sen käyttö oli vielä vähäistä. Haastatellut mainitsivat heillä olevan haasteita palvelun käytön omaksumisessa. Näitä haasteita olivat muun muassa tekniset ongelmat, tiedonkulun puutteet sekä koulutuksen ja ohjeistuksen vähyyden ajanpuutteen vuoksi. Toisaalta haastateltavat näkivät palvelulla olevan mahdollisuuksia parantaa potilaan hoitoon pääsyä ja tyytyväisyyttä. Haastateltavien mielestä eKonsultaatioilla voidaan vahvistaa perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välistä yhteistyötä, lisätä ammattilaisten osaamista sekä säästää kustannuksia ja resursseja.
Tutkimuksen perusteella eKonsultaatioiden käytön juurruttamiseksi tarvitaan enemmän matalan kynnyksen koulutusta ja ohjeistusta, kuten verkkomateriaalia. Käytön omaksuminen vaatii myös tukea organisaatiotasolta ja lähijohdolta. eKonsultaatioiden kehittämistä varten tarvitaan lisää käyttäjäpalautteita ja kannustusta uuden toimintamallin käyttöönottamiseksi. Lisäksi palvelun teknistä toimivuutta, käytettävyyttä ja integroitavuutta muihin tietojärjestelmiin tulisi parantaa. Tutkimus antaa arvokasta tietoa eKonsultaatioiden nykytilasta ja kehitysehdotuksista sekä mahdollistaa myös muiden telelääketieteen palveluiden kehittämisen.
asenteita HUS-yhtymän eKonsultaatioita kohtaan, jotka mahdollistavat reaaliaikaiset konsultaatiot perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon ammattilaisten välillä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammattilaisten suhtautumista ja juurruttamisen eli implementoinnin keinoja eKonsultaatioiden käytön lisäämiseksi. Tavoitteena oli saada tietoa mahdollisista odotuksista, tarpeista ja juurtumisen kynnyksistä liittyen eKonsultaation käyttöön. Opinnäytetyöstä saaduilla tiedoilla voidaan kehittää eKonsultaatio-palveluita vastaamaan käyttäjien tarpeisiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin viisi perusterveydenhuollon eKonsultaatioita käyttäneitä lääkäreitä yhdeltä hyvinvointialueelta Uudenmaalla. Haastattelut olivat puolistrukturoituja. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina etäyhteydellä. Haastatteluaineisto luokiteltiin neljään eri pääluokkaan, joita ovat käyttötilanteet, asiakaskokemus, saavutettavuus ja tekninen toimivuus sekä koulutus- ja kehittämistarpeet.
Tutkimuksessa ilmeni, että eKonsultaatio koettiin hyödylliseksi ja tarpeelliseksi, mutta sen käyttö oli vielä vähäistä. Haastatellut mainitsivat heillä olevan haasteita palvelun käytön omaksumisessa. Näitä haasteita olivat muun muassa tekniset ongelmat, tiedonkulun puutteet sekä koulutuksen ja ohjeistuksen vähyyden ajanpuutteen vuoksi. Toisaalta haastateltavat näkivät palvelulla olevan mahdollisuuksia parantaa potilaan hoitoon pääsyä ja tyytyväisyyttä. Haastateltavien mielestä eKonsultaatioilla voidaan vahvistaa perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välistä yhteistyötä, lisätä ammattilaisten osaamista sekä säästää kustannuksia ja resursseja.
Tutkimuksen perusteella eKonsultaatioiden käytön juurruttamiseksi tarvitaan enemmän matalan kynnyksen koulutusta ja ohjeistusta, kuten verkkomateriaalia. Käytön omaksuminen vaatii myös tukea organisaatiotasolta ja lähijohdolta. eKonsultaatioiden kehittämistä varten tarvitaan lisää käyttäjäpalautteita ja kannustusta uuden toimintamallin käyttöönottamiseksi. Lisäksi palvelun teknistä toimivuutta, käytettävyyttä ja integroitavuutta muihin tietojärjestelmiin tulisi parantaa. Tutkimus antaa arvokasta tietoa eKonsultaatioiden nykytilasta ja kehitysehdotuksista sekä mahdollistaa myös muiden telelääketieteen palveluiden kehittämisen.