Mielenterveys- ja päihdeongelmaisten ikäihmisten tukeminen asiakasohjauksen keinoin
Kovanen, Elina; Tammelin-Johansson, Mia (2024)
Kovanen, Elina
Tammelin-Johansson, Mia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403063936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403063936
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua asiakasohjaajan työnkuvaan ja ikäihmisten mielenterveys- ja päihdeongelmiin sekä siihen, kuinka asiakasohjaaja voi heitä niissä tukea. Tavoitteena oli tuottaa tietoa asiakasohjaajille itselleen sekä muille asiasta kiinnostuneille. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakasohjauksen kanssa.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä Forms-kyselylomaketta, joka lähetettiin asiakasohjaajille. Vastauksia saatiin 27. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä eli induktiivista sisällönanalyysia.
Työnkuvan osalta tuloksista nousi esiin asiakkaiden kohtaaminen ja auttaminen. Esiin nousi myös asiakasohjaajia motivoivia asioita kuten asiakaskontaktit, joustava työ ja työyhteisö. Kuormittavana koettiin muun muassa kiire, perehdytyksen puute ja työnkuvan muutokset. Asiakasohjaajat pitivät mielenterveys- ja päihdeongelmaisia ikäihmisiä yhtä tärkeinä kuin muitakin asiakkaita ja suhtautuivat heihin arvostavalla ja kunnioittavalla työotteella. Asiakasohjaajat toivoisivat pääsääntöisesti enemmän työkaluja heidän tukemisekseen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voi todeta, että asiakasohjaajat kokivat työnkuvan eri puolet yksilöllisesti ja työnkuvan kuormittavista tekijöistä huolimatta työ koettiin merkittäväksi. Kyselystä kävi myös ilmi vastaajien pitkät työurat asiakasohjauksen parissa. Jatkossa asiakasohjaajille olisi hyödyllistä tarjota koulutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisten ikäihmisten tukemiseen.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä Forms-kyselylomaketta, joka lähetettiin asiakasohjaajille. Vastauksia saatiin 27. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä eli induktiivista sisällönanalyysia.
Työnkuvan osalta tuloksista nousi esiin asiakkaiden kohtaaminen ja auttaminen. Esiin nousi myös asiakasohjaajia motivoivia asioita kuten asiakaskontaktit, joustava työ ja työyhteisö. Kuormittavana koettiin muun muassa kiire, perehdytyksen puute ja työnkuvan muutokset. Asiakasohjaajat pitivät mielenterveys- ja päihdeongelmaisia ikäihmisiä yhtä tärkeinä kuin muitakin asiakkaita ja suhtautuivat heihin arvostavalla ja kunnioittavalla työotteella. Asiakasohjaajat toivoisivat pääsääntöisesti enemmän työkaluja heidän tukemisekseen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voi todeta, että asiakasohjaajat kokivat työnkuvan eri puolet yksilöllisesti ja työnkuvan kuormittavista tekijöistä huolimatta työ koettiin merkittäväksi. Kyselystä kävi myös ilmi vastaajien pitkät työurat asiakasohjauksen parissa. Jatkossa asiakasohjaajille olisi hyödyllistä tarjota koulutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisten ikäihmisten tukemiseen.