Arabiankielisten vanhempien tukeminen lasten tunnekasvatuksessa : arabiankieliset materiaalit tunnekasvatuksen tukena
Suliman, Reem (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403074010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403074010
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää lasten tunnekasvatukseen liittyviä materiaaleja arabian kielellä ja pitää työpajoja yhteistyötahojen toimipisteissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville, miten opinnäytetyön yhteydessä pidetyt työpajat ja materiaalit tukevat arabiankielisiä vanhempia lasten tunnekasvatuksessa. Opinnäytetyöllä pyrittiin lisäämään vanhempien tietoisuutta tunnekasvatuksesta ja lasten tunnetaitojen tukemisesta. Osana opinnäytetyötä järjestettiin työpajoja arabiankielisille vanhemmille Tampereella ja Helsingissä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselyä, haastattelua ja havainnointia. Kyselyyn saatiin 113 vastausta. Työpajoihin osallistui 35 vanhempaa ja 6 lasta. Lopuksi haastateltiin 15:tä vanhempaa. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin tekstimuotoon.
Työpajoja pidettiin yhteensä 9 kertaa. Vanhemmille suunnattujen työpajojen aikana esiteltiin opasta ja muita materiaaleja ja keskusteltiin yhdessä vanhempien kanssa tunnekasvatuksesta ja lapsen tunnetaitojen tukemisesta. Koko perheelle suunnatun työpajan aikana päästiin kokeilemaan materiaalien käyttöä yhdessä lasten ja vanhempien kanssa ja tutustumaan erilaisiin tunteisiin Matkalla tunteiden planeetalle -korttien avulla.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että materiaalit ja työpajat tukevat vanhempia tunnekasvatuksessa. Merkittävin johtopäätös tutkimuksesta oli, että oppaan sisältöä on käytävä läpi yhdessä vanhempien kanssa työpajoissa, joissa heillä on mahdollisuus jakaa omia kokemuksia, keskustella niistä ja saada vertaistukea toisilta. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että tunnekasvatuksen tulisi olla osa jokaisen perheen arkea, jotta vanhemmat pystyvät käyttämään oppaasta opittuja taitoja lapsen tunnetaitojen tukemisessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselyä, haastattelua ja havainnointia. Kyselyyn saatiin 113 vastausta. Työpajoihin osallistui 35 vanhempaa ja 6 lasta. Lopuksi haastateltiin 15:tä vanhempaa. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin tekstimuotoon.
Työpajoja pidettiin yhteensä 9 kertaa. Vanhemmille suunnattujen työpajojen aikana esiteltiin opasta ja muita materiaaleja ja keskusteltiin yhdessä vanhempien kanssa tunnekasvatuksesta ja lapsen tunnetaitojen tukemisesta. Koko perheelle suunnatun työpajan aikana päästiin kokeilemaan materiaalien käyttöä yhdessä lasten ja vanhempien kanssa ja tutustumaan erilaisiin tunteisiin Matkalla tunteiden planeetalle -korttien avulla.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että materiaalit ja työpajat tukevat vanhempia tunnekasvatuksessa. Merkittävin johtopäätös tutkimuksesta oli, että oppaan sisältöä on käytävä läpi yhdessä vanhempien kanssa työpajoissa, joissa heillä on mahdollisuus jakaa omia kokemuksia, keskustella niistä ja saada vertaistukea toisilta. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että tunnekasvatuksen tulisi olla osa jokaisen perheen arkea, jotta vanhemmat pystyvät käyttämään oppaasta opittuja taitoja lapsen tunnetaitojen tukemisessa.