FRUSH-kiertotaloustapahtuman kehittäminen Forssan seudulla
Järveläinen, Sari (2024)
Järveläinen, Sari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403084014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403084014
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana on Forssan Yrityskehitys Oy (FYK). Sen pääasiallisena toimialana on yritysneuvonta. FYK järjestää vuosittain keväällä FRUSH-tapahtuman, jossa käsitellään liiketaloudellisesta näkökulmasta kiertotaloutta ja vastuullisuusasioita. Tilaajalla oli tarve saada kehitettyä tapahtumaa eteenpäin ja siltä pohjalta tutkimusta lähdettiin tekemään.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli kuinka kehittää FRUSH-tapahtumaa Forssan seudulla. Ongelman ratkaisua varten haastateltiin paikallisia yrityksiä. Näiden haastattelujen pohjalta saatiin luotua selkeä kuva siitä, mikä tapahtumassa toimii ja mitä voitaisiin kehittää. Teoriapohjana työssä toimi tapahtuman järjestäminen ja kiertotalouden liiketoimintamallit. Tutkimuksen ja haastattelujen avulla saatiin luotua kehittämisideoita ja jatkotutkimusaiheita, joilla tapahtumaa voidaan tulevaisuudessakin kehittää eteenpäin.
Tuloksista voidaan selkeästi vetää esiin johtopäätös, että tällä hetkellä FRUSH-tapahtuma on kiinnostava tapahtuma, jonka viestinnässä on parantamisen varaa. Tärkeimpänä on yrityksen oman vastuullisuus viestinnän kehittäminen, mikä tukee ja vahvistaa tapahtuman viestintää. Samalla on hyvä kehittää vuoropuhelua yritysten kanssa niin paikallisten kuin muidenkin kanssa. Tapahtumalle on luotu hyvä ohjelmallinen perusrunko, joka luo vahvan pohjan tulevaisuuden FRUSH-tapahtumille. Kun viestintä saadaan kehitettyä samalle tasolle, niin FRUSH tulee olemaan yksi kiinnostavimmista kiertotaloustapahtumista Suomessa.
Tässä opinnäytetyössä nostetaan esiin vastuullinen tapahtuman järjestäminen ja kuinka se on lähtökohta kaikelle tapahtumassa tapahtuvalle. Samalla nostetaan esiin kiertotalouden erilaisia liiketaloudellisia mahdollisuuksia, joita FRUSH-tapahtuma edistää omalla toiminnallaan yritysmaailmassa. On hyvä huomioida, että onnistunut tapahtuma lisää alueen elinvoimaisuutta. Tapahtuma luo osallisuudentunnetta alueen toimijoille ja lisää alueen vaikuttavuutta ulkopuolisten osallistujien silmissä.
The commissioner of the thesis was FYK Business Park. Its main activity is business advice. FYK organizes an annual FRUSH event in the spring, which deals with circular economy and responsibility issues from a business perspective. The commissioner needed to develop the event further, which was a starting point for this thesis.
The research problem of the thesis was how to develop the FRUSH event in the Forssa region. To solve the problem, local businesses were interviewed, and the response rate was seven. Based on these interviews, it was possible to create a clear picture of what works within the event and what could be improved. The theoretical basis of the thesis was based on event management and circular economy business models. In addition, the research and interviews were to be used to create development ideas and further research topics to develop the event further.
The results showed that the FRUSH event is currently an interesting event and there is room for improvement in communication. The most important thing is the development of the company`s own responsibility for communication, which supports and strengthens the communication of the event. At the same time, it is good to develop dialogue with companies, both locals and others. A good programmatic basic framework has been created for the event, which lays a strong foundation for future FRUSH events. When communication can be developed into the same level, FRUSH will be one of the most interesting circular economy events in Finland.
In conclusion, this thesis focused on the responsible event organization and how responsibility is the starting point for everything that happens at the event. At the same time, the various business opportunities of the circular economy were highlighted, which the FRUSH event promotes through its own activities in the business world. It is also worth noting that a successful event increases the vitality of the region. The event creates a sense of social inclusion for the actors in the area and increases the impact of the area in the eyes of external participants.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli kuinka kehittää FRUSH-tapahtumaa Forssan seudulla. Ongelman ratkaisua varten haastateltiin paikallisia yrityksiä. Näiden haastattelujen pohjalta saatiin luotua selkeä kuva siitä, mikä tapahtumassa toimii ja mitä voitaisiin kehittää. Teoriapohjana työssä toimi tapahtuman järjestäminen ja kiertotalouden liiketoimintamallit. Tutkimuksen ja haastattelujen avulla saatiin luotua kehittämisideoita ja jatkotutkimusaiheita, joilla tapahtumaa voidaan tulevaisuudessakin kehittää eteenpäin.
Tuloksista voidaan selkeästi vetää esiin johtopäätös, että tällä hetkellä FRUSH-tapahtuma on kiinnostava tapahtuma, jonka viestinnässä on parantamisen varaa. Tärkeimpänä on yrityksen oman vastuullisuus viestinnän kehittäminen, mikä tukee ja vahvistaa tapahtuman viestintää. Samalla on hyvä kehittää vuoropuhelua yritysten kanssa niin paikallisten kuin muidenkin kanssa. Tapahtumalle on luotu hyvä ohjelmallinen perusrunko, joka luo vahvan pohjan tulevaisuuden FRUSH-tapahtumille. Kun viestintä saadaan kehitettyä samalle tasolle, niin FRUSH tulee olemaan yksi kiinnostavimmista kiertotaloustapahtumista Suomessa.
Tässä opinnäytetyössä nostetaan esiin vastuullinen tapahtuman järjestäminen ja kuinka se on lähtökohta kaikelle tapahtumassa tapahtuvalle. Samalla nostetaan esiin kiertotalouden erilaisia liiketaloudellisia mahdollisuuksia, joita FRUSH-tapahtuma edistää omalla toiminnallaan yritysmaailmassa. On hyvä huomioida, että onnistunut tapahtuma lisää alueen elinvoimaisuutta. Tapahtuma luo osallisuudentunnetta alueen toimijoille ja lisää alueen vaikuttavuutta ulkopuolisten osallistujien silmissä.
The commissioner of the thesis was FYK Business Park. Its main activity is business advice. FYK organizes an annual FRUSH event in the spring, which deals with circular economy and responsibility issues from a business perspective. The commissioner needed to develop the event further, which was a starting point for this thesis.
The research problem of the thesis was how to develop the FRUSH event in the Forssa region. To solve the problem, local businesses were interviewed, and the response rate was seven. Based on these interviews, it was possible to create a clear picture of what works within the event and what could be improved. The theoretical basis of the thesis was based on event management and circular economy business models. In addition, the research and interviews were to be used to create development ideas and further research topics to develop the event further.
The results showed that the FRUSH event is currently an interesting event and there is room for improvement in communication. The most important thing is the development of the company`s own responsibility for communication, which supports and strengthens the communication of the event. At the same time, it is good to develop dialogue with companies, both locals and others. A good programmatic basic framework has been created for the event, which lays a strong foundation for future FRUSH events. When communication can be developed into the same level, FRUSH will be one of the most interesting circular economy events in Finland.
In conclusion, this thesis focused on the responsible event organization and how responsibility is the starting point for everything that happens at the event. At the same time, the various business opportunities of the circular economy were highlighted, which the FRUSH event promotes through its own activities in the business world. It is also worth noting that a successful event increases the vitality of the region. The event creates a sense of social inclusion for the actors in the area and increases the impact of the area in the eyes of external participants.
