Aurinkosähköjärjestelmien oppimisympäristön suunnittelu sähköasentajan perustutkintoon
Grönroos, Jyrki (2024)
Grönroos, Jyrki
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403073985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403073985
Tiivistelmä
Puhtaiden ja uusiutuvien energiantuotantomuotojen käyttö on lisääntynyt huomattavasti viime vuosina. Suuria aurinkosähköpuistoja on rakennettu Suomeen ja lisää on suunnitteilla. Myös yritysten ja kotitalouksien osalta on kysyntää omille järjestelmille. Paikoin kysyntä ylittää sen, mitä nykyisellä työvoimalla pystytään tarjoamaan.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantona oli aurinkosähköjärjestelmien oppimisympäristöjen kehittämissuunnitelma. Suunnitelman tavoitteena huomioida sähköasentajan perustutkintoon liittyvät vaatimukset sekä tulevaisuuden lyhytkoulutustarpeet.
Opinnäytetyössä tutkittiin niitä vaatimuksia, jotka ohjaavat opintojen sisältöä sähköasentajan perustutkinnossa. Lisäksi työssä perehdyttiin aurinkosähköjärjestelmien ominaispiirteisiin ja asennusympäristöihin. Opinnäytetyössä selvitettiin toimeksiantajan nykyisten oppimisympäristöjen mahdollisuudet.
Selvitystyössä saatujen tietojen pohjalta tehtiin kehittämissuunnitelma, joka sisältää teoriaoppimisympäristön aihealueineen sekä työpajamallit käytännön toteutukseen. Seuraava työvaihe olisi näiden ympäristöjen toteutus, testaus ja jatkokehittäminen saatujen kokemusten perusteella.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantona oli aurinkosähköjärjestelmien oppimisympäristöjen kehittämissuunnitelma. Suunnitelman tavoitteena huomioida sähköasentajan perustutkintoon liittyvät vaatimukset sekä tulevaisuuden lyhytkoulutustarpeet.
Opinnäytetyössä tutkittiin niitä vaatimuksia, jotka ohjaavat opintojen sisältöä sähköasentajan perustutkinnossa. Lisäksi työssä perehdyttiin aurinkosähköjärjestelmien ominaispiirteisiin ja asennusympäristöihin. Opinnäytetyössä selvitettiin toimeksiantajan nykyisten oppimisympäristöjen mahdollisuudet.
Selvitystyössä saatujen tietojen pohjalta tehtiin kehittämissuunnitelma, joka sisältää teoriaoppimisympäristön aihealueineen sekä työpajamallit käytännön toteutukseen. Seuraava työvaihe olisi näiden ympäristöjen toteutus, testaus ja jatkokehittäminen saatujen kokemusten perusteella.