”Haluisin pystyä tekemään asioita niinku muutkin” : oppimisvaikeuksia kokevien erilaisten oppijoiden ryhmäinterventio
Mäntysaari, Kaisa (2024)
Mäntysaari, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403053860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403053860
Tiivistelmä
Oppimisvaikeudet voivat vaikuttaa erilaisten oppijoiden arkeen monella eri elämän osa-alueella. Erilaiset oppijat ovat henkilöitä, joilla on joko diagnosoituja tai itse koettuja oppimisvaikeuksia. Opinnäytetyössä tutkittiin opintojen ja työelämän ulkopuolella olevien erilaisten oppijoiden arjessa kokemia toiminnallisia haasteita sekä sitä, millaisella toimintaterapian ryhmäinterventiolla heitä voidaan tukea. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Helsingin seudun erilaiset oppijat ry eli HERO, joka järjestää muun muassa nuorille aikuisille kohdennettua arjen taitoja tukevaa kurssitoimintaa.
Opinnäytetyö oli toteutustavaltaan tutkimuksellinen kehittämistyö, joka koostui kuvailevasta kirjallisuuskatsauksesta ja teemahaastatteluista. Kirjallisuuskatsauksen sisältävässä teoriaosuudessa käsiteltiin oppimisvaikeuksia ja niiden kuntoutusta, ryhmäinterventiota sekä oppimisen apuvälineitä. Tutkimushaastatteluissa haastateltiin HEROn kurssitoimintaan osallistuneita erilaisia oppijoita arjen haasteista ja tukikeinoista. Kehittämis-työn lopputuloksena syntyi konkreettinen erilaisten oppijoiden haasteisiin vastaava ja oppimista tukevia menetelmiä käsittelevä ryhmäintervention suunnitelmarunko. Suunnitelmaa voidaan hyödyntää niin HEROn toiminnassa kuin soveltaen muissa yhteyksissä.
Tutkimuksen tulosten mukaan erilaiset oppijat kokevat vaikeuksia niin psyykkisessä hyvinvoinnissa ja sosiaalisessa vuorovaikutuksessa kuin opinnoissa ja työllistymisessä. Teemahaastatteluissa korostuivat haasteet etenkin aikaansaamisessa ja jaksamisessa, tarkkaavuudessa ja hahmottamisessa sekä mielen hyvinvoinnissa, jotka nostettiin myös ryhmäinterventiossa käsiteltäviksi teemoiksi.
Toimintaterapian näyttöön perustuvaa tietoa oppimisvaikeuksista löytyy vain vähän, joten tutkimuksessa hyödynnettiin myös muiden tieteenalojen kirjallisuutta. Koska oppimisvaikeudet ovat yleisiä, toimintaterapeuttien tulee olla tietoisia oppimisen apuvälineistä sekä muista menetelmistä, joilla voidaan tukea erilaisia oppijoita. Opinnäytetyö tarjoaa tärkeitä näkökulmia oppimisvaikeuksien vaikutuksesta erilaisten oppijoiden arkeen sekä toimintaterapian mahdollisuuksista tukea heitä ryhmäintervention avulla. Learning disabilities can affect the daily lives of special learners in many different areas of life. Special learners are people with either diagnosed or self-perceived learning difficulties. The thesis explored the functional challenges experienced by special learners who are not in education or employment. The thesis also explored what kind of occupational therapy group intervention can be used to support them in their everyday lives. The thesis was commissioned by Helsingin seudun erilaiset oppijat ry i.e. HERO, which organises targeted courses for young adults to support everyday skills.
The thesis was a research-based development project consisting of a descriptive literature review and thematic interviews. Theoretical background consists of the literature review, which covers learning disabilities and their rehabilitation, group intervention and learning aids. In the research interviews, special learners who had participated in HERO's course activities were interviewed about everyday challenges and support. The result of the thesis was a concrete framework for group intervention plan dealing with the challenges of special learners and learning support methods. The plan can be used in HERO's activities as well as in other contexts.
According to the results of the study, special learners experience difficulties in psychological well-being and social interaction as well as in learning and employment. The thematic interviews highlighted challenges in achieving and coping, attention and perception, and mental well-being, which were also highlighted as themes to be addressed in the group intervention.
There is little evidence-based information on learning difficulties in occupational therapy, so the research was also based on literature from other disciplines. As learning disabilities are common, occupational therapists need to be aware of learning aids and other methods to support special learners. The thesis provides important insights into the impact of learning difficulties on the everyday lives of special learners and the possibilities for occupational therapy to support them through group intervention.
Opinnäytetyö oli toteutustavaltaan tutkimuksellinen kehittämistyö, joka koostui kuvailevasta kirjallisuuskatsauksesta ja teemahaastatteluista. Kirjallisuuskatsauksen sisältävässä teoriaosuudessa käsiteltiin oppimisvaikeuksia ja niiden kuntoutusta, ryhmäinterventiota sekä oppimisen apuvälineitä. Tutkimushaastatteluissa haastateltiin HEROn kurssitoimintaan osallistuneita erilaisia oppijoita arjen haasteista ja tukikeinoista. Kehittämis-työn lopputuloksena syntyi konkreettinen erilaisten oppijoiden haasteisiin vastaava ja oppimista tukevia menetelmiä käsittelevä ryhmäintervention suunnitelmarunko. Suunnitelmaa voidaan hyödyntää niin HEROn toiminnassa kuin soveltaen muissa yhteyksissä.
Tutkimuksen tulosten mukaan erilaiset oppijat kokevat vaikeuksia niin psyykkisessä hyvinvoinnissa ja sosiaalisessa vuorovaikutuksessa kuin opinnoissa ja työllistymisessä. Teemahaastatteluissa korostuivat haasteet etenkin aikaansaamisessa ja jaksamisessa, tarkkaavuudessa ja hahmottamisessa sekä mielen hyvinvoinnissa, jotka nostettiin myös ryhmäinterventiossa käsiteltäviksi teemoiksi.
Toimintaterapian näyttöön perustuvaa tietoa oppimisvaikeuksista löytyy vain vähän, joten tutkimuksessa hyödynnettiin myös muiden tieteenalojen kirjallisuutta. Koska oppimisvaikeudet ovat yleisiä, toimintaterapeuttien tulee olla tietoisia oppimisen apuvälineistä sekä muista menetelmistä, joilla voidaan tukea erilaisia oppijoita. Opinnäytetyö tarjoaa tärkeitä näkökulmia oppimisvaikeuksien vaikutuksesta erilaisten oppijoiden arkeen sekä toimintaterapian mahdollisuuksista tukea heitä ryhmäintervention avulla.
The thesis was a research-based development project consisting of a descriptive literature review and thematic interviews. Theoretical background consists of the literature review, which covers learning disabilities and their rehabilitation, group intervention and learning aids. In the research interviews, special learners who had participated in HERO's course activities were interviewed about everyday challenges and support. The result of the thesis was a concrete framework for group intervention plan dealing with the challenges of special learners and learning support methods. The plan can be used in HERO's activities as well as in other contexts.
According to the results of the study, special learners experience difficulties in psychological well-being and social interaction as well as in learning and employment. The thematic interviews highlighted challenges in achieving and coping, attention and perception, and mental well-being, which were also highlighted as themes to be addressed in the group intervention.
There is little evidence-based information on learning difficulties in occupational therapy, so the research was also based on literature from other disciplines. As learning disabilities are common, occupational therapists need to be aware of learning aids and other methods to support special learners. The thesis provides important insights into the impact of learning difficulties on the everyday lives of special learners and the possibilities for occupational therapy to support them through group intervention.