HR's and Herzberg's opinion on different factors motivating people : Will Herzberg's motivators rule over the hygiene factors?
Keskitalo, Riina (2014)
Keskitalo, Riina
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815929
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on etsiä vastausta kysymykseen, jota on pohdittu vuosisatoja: onko raha ainut asia, joka työssä motivoi vai kaipaako se rinnalleen myös tunnustusta sekä posiitivista palautetta. Idea työhön lähti omasta kiinnostuksestani henkilöstöhallintaan sekä erilaisiin motivaatioon vaikuttavien tekijöiden tulkintaan sekä etsintään.
Tutkimuksen tukena käytettiin Fredrick Herzbergin kaksifaktoriteoriaa. Teoriaa verrattiin saatuihin julkisen kyselyn tutkimuksiin sekä WorldatWorkin ja henkilöstöalan konsultaatiofirma Watson Wyattin laatimaan kyselyyn vuodelta 2006-2007. Herzbergin kaksifaktoriteoria valitiin apuvälineeksi väittämän perusteella, että paras työntekijöitä motivoiva keino on asettaa ja tarjota haasteita niin henkilökohtaisella kuin organisaation tasolla. Myös niin positiivisen kuin rakentavan palautteen hyväksymä ilmapiiri auttaa organisaatioita kasvamaan, sillä työntekijöiden työhyvinvointi kasvaa ja samalla kasvattaa myös motivaatiota. Herzberg väittääkin ettei raha motivoi ihmisiä tekemään työtä tehokkaammin ja paremmin.
Datan keruussa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta, jolla pyrittiin löytämään ne parhaiten motivoivat tekijät nykyajan nuorten ihmisten keskuudessa sekä kuinka suuri valta rahalla on työympäristössä oikeasti on. Analyysissa verrattiin Herzbergin kahta tutkimuksen osaa, jotka ovat työtyytyväis- ja työtyytymättömyystekijöihin.
Tutkimuksen tukena käytettiin Fredrick Herzbergin kaksifaktoriteoriaa. Teoriaa verrattiin saatuihin julkisen kyselyn tutkimuksiin sekä WorldatWorkin ja henkilöstöalan konsultaatiofirma Watson Wyattin laatimaan kyselyyn vuodelta 2006-2007. Herzbergin kaksifaktoriteoria valitiin apuvälineeksi väittämän perusteella, että paras työntekijöitä motivoiva keino on asettaa ja tarjota haasteita niin henkilökohtaisella kuin organisaation tasolla. Myös niin positiivisen kuin rakentavan palautteen hyväksymä ilmapiiri auttaa organisaatioita kasvamaan, sillä työntekijöiden työhyvinvointi kasvaa ja samalla kasvattaa myös motivaatiota. Herzberg väittääkin ettei raha motivoi ihmisiä tekemään työtä tehokkaammin ja paremmin.
Datan keruussa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta, jolla pyrittiin löytämään ne parhaiten motivoivat tekijät nykyajan nuorten ihmisten keskuudessa sekä kuinka suuri valta rahalla on työympäristössä oikeasti on. Analyysissa verrattiin Herzbergin kahta tutkimuksen osaa, jotka ovat työtyytyväis- ja työtyytymättömyystekijöihin.