Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yhteistyön merkitys päivittäisessä kohtaamisessa : huoltajien osallisuuden kehittäminen varhaiskasvatuksessa

Jylhänkangas, Katja (2024)

 
Avaa tiedosto
jylhankangas_katja.pdf (1.114Mt)
Lataukset: 


Jylhänkangas, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403084059
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli kehittää Kanta-Hämeessä sijaitsevan maalaiskunnan 5-6-vuotiaiden lasten huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä esiopetuksessa kasvatuskumppanuuden näkökulmasta. Tavoitteena oli kartoittaa huoltajien sekä kasvatushenkilöstön näkemyksiä yhteistyön toimintatavoista ja niiden toteutumisesta. Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää yhdessä kasvatushenkilöstön kanssa työväline, joka tukee yhteistyön edistämistä. Tarkoituksena oli myös lisätä kasvatushenkilöstön tietämystä yhteistyön merkityksestä lapsen kasvun, kehityksen, ja oppimisen tukemisessa. Kehittämistyö linkittyi kunnassa kehityksen alla olevaan perheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön.

Kehittämistyöni toteutus tapahtui tutkimuksellisena kehittämistyönä, ja samalla artikkeliopinnäytetyönä. Artikkeli löytyy osoitteesta: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-633-399-4. Tämä raportti on kokonaiskuvaus tutkimuksellisesta opinnäytetyöstä opinnäytetyöraporttina. Tutkimuksellista kehittämistyötä lähestyttiin määrällisen sekä laadullisen kyselytutkimuksen näkökulmasta. Teoreettisen viitekehyksen muodostivat kasvatusyhteistyö, kasvatuskumppanuus, osallisuus sekä esiopetuksen opetussuunnitelman että varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Nämä toimivat myös työtäni rajaavina elementteinä.

Huoltajien ja kasvatushenkilöstön mielipiteitä yhteistyön toteutumisesta kartoitettiin verkkokyselyn avulla. Kyselyn tulosten perusteella yhteistyöhön oltiin tyytyväisiä. Huoltajien ja kasvatushenkilöstön aineistossa kehitettävänä korostui huoltajien mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa lapsiryhmän arkeen ja toimintaan. Kyselyn tulosten perusteella kehittämistyön tavoitteeksi tarkentui huoltajien osallisuuden edistäminen. Tutkimuksellisen kehittämisen tuloksena luotiin organisaatioon työväline huoltajien osallisuuden edistämiseksi, jonka nimeksi vakiintui Osallisuuden käsikirja. Kasvatushenkilöstö osallistui Osallisuuden käsikirjan työstämiseen mm. aivoriihimenetelmää soveltaen. Käsikirjassa on mahdollisuus dokumentoida, suunnitella, arvioida ja kehittää lapsiryhmätiimin omia konkreettisia askeleita huoltajien osallisuuden edistämiseksi. Huoltajien osallisuuden edistäminen tukee kasvatusyhteistyön sekä kasvatuskumppanuuden vahvistumista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste