Polymeeriteknologian opintojakson toteutus etätyökalujen avulla
Ruismäki, Vilma (2024)
Ruismäki, Vilma
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403114128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403114128
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella sisältö polymeerien ja komposiittien valmistusta käsittelevälle opintojaksolle, jonka laajuus on viisi opintopistettä. Kurssin on tarkoitus perehdyttää opiskelija polymeerien ja biopolymeerien määritelmään, luokitteluun, kemiallisiin ominaisuuksiin, työstömenetelmiin sekä niiden sovelluksiin ja käyttöön komposiittimateriaaleissa. Sen lisäksi opiskelijan on tarkoitus oppia tuntemaan eri materiaalien ja rakenteiden rajoitteita ja mahdollisuuksia sekä arvioimaan niiden kehitystä ja tulevaisuutta.
Kurssi on suunnattu sekä biotuotetekniikan että laboratoriotekniikan kolmannen vuoden opiskelijoille, ja sille odotetaan poikkeuksellisen suurta osallistujamäärää. Opinnäytetyön keskeinen tavoite oli suunnitella edellä mainitun kurssin toteutus siten, että se soveltuu eri tutkintojen opiskelijoille heidän lähtötasonsa huomioon ottaen, ja ettei kurssi suuresta osallistujamäärästään huolimatta aiheuta liikaa kuormitusta sen opettajille. Kyseisestä syystä kurssi toteutetaan lähinnä etäopetuksena.
Kurssin oppimisympäristönä toimii Moodle, joka tarjoaa alustan oppimateriaalien ja aineistojen jakamiseen sekä työkalut tenttien ja oppimisen aktiviteettien suunnitteluun. Kurssin luennot toteutuvat ensisijaisesti Microsoft Teamsin videopuheluiden välityksellä, mutta opetukseen tullaan sisällyttämään myös lähitapaamisia. Opiskelijoilta odotetaan paljon omatoimisuutta niin itsenäisessä oppimisessa kuin ryhmätöissä, mitä kurssia suunniteltaessa pyritään tukemaan Moodlen ominaisuuksien avulla.
Kurssi on suunnattu sekä biotuotetekniikan että laboratoriotekniikan kolmannen vuoden opiskelijoille, ja sille odotetaan poikkeuksellisen suurta osallistujamäärää. Opinnäytetyön keskeinen tavoite oli suunnitella edellä mainitun kurssin toteutus siten, että se soveltuu eri tutkintojen opiskelijoille heidän lähtötasonsa huomioon ottaen, ja ettei kurssi suuresta osallistujamäärästään huolimatta aiheuta liikaa kuormitusta sen opettajille. Kyseisestä syystä kurssi toteutetaan lähinnä etäopetuksena.
Kurssin oppimisympäristönä toimii Moodle, joka tarjoaa alustan oppimateriaalien ja aineistojen jakamiseen sekä työkalut tenttien ja oppimisen aktiviteettien suunnitteluun. Kurssin luennot toteutuvat ensisijaisesti Microsoft Teamsin videopuheluiden välityksellä, mutta opetukseen tullaan sisällyttämään myös lähitapaamisia. Opiskelijoilta odotetaan paljon omatoimisuutta niin itsenäisessä oppimisessa kuin ryhmätöissä, mitä kurssia suunniteltaessa pyritään tukemaan Moodlen ominaisuuksien avulla.