Hoitotason ensihoitajat teknologian kehittäjinä : roolit ja kehittämistarpeet
Rinkinen, Tuomo (2023)
Rinkinen, Tuomo
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403114138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403114138
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia rooleja hoitotason ensihoitajat tunnistavat itselleen teknologisissa kehitysprosesseissa ja millaista teknologista kehitystä ensihoitoalalla hoitotason ensihoitajien mielestä tarvitaan. Opinnäytetyö toteutettiin artikkelimuotoisena.
Tutkimusta varten oli kerätty laaja esseeaineisto, jossa Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen YAMK-opiskelijat (n
= 20) pohtivat omaa suhdettaan teknologiaan. Tutkimusaineisto analysoitiin
aineistolähtöisen, induktiivisen sisällönanalyysin menetelmin. Tulokset raportoitiin sanallisesti ja taulukoiden avulla.
Ensihoitajat tunnistivat suoria ja epäsuoria rooleja sekä selkeitä esteitä. Roolit
liittyivät asiantuntijuuteen, omaan ammattiosaamiseen, kehittämisen ja implementoinnin tukemiseen, sekä koekäyttöön ja siitä raportoimiseen. Esteiksi teknologian kehittämiseen osallistumiseen koettiin työnantajan haluttomuus osallistaa riviensihoitajia, koulutuksen tai osaamisen puute ja se, että roolia ei tunnistettu lainkaan.
Teknologisia kehityskohteita olivat muun muassa kansallisen potilastietojärjestelmä ja sujuva pääsy potilastietoihin mobiilisti, moniviranomaistoimintaa tukevat sovellukset sekä potilastyötä, diagnostiikkaa ja päätöksentekoa helpottavat sovellukset. Ensihoitoalalle kaivattiin myös kansallisesti yhtenäistä teknologista kehitystä, hoitotyön laatua ja turvallisuutta tukevaa teknologista kehitystä, sekä digitalisaation jalkauttamista koulutukseen. Teknologisen kehityksen toivottiin olevan työntekijälähtöistä.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella ensihoitajat ovat innovatiivisia ja aktiivisia teknologian kehittäjiä, joilla on laaja asiantuntemus oman alansa teknologiasta. Työnantajia ja teknologian kehittäjiä tulisi kannustaa mahdollistamaan
käyttäjälähtöistä tuotekehitystä ja ottamaan ensihoitajia mukaan kehitystyöhön. Ensihoitajien koulutuksen sisältöä tulisi myös tarkastella teknologian kehittämisen näkökulmasta. The purpose of this qualitative study was to find out what kind of roles advanced level paramedics identify for themselves in technological development processes and what kind of technological development in pre-hospital emergency care is needed in paramedics´ opinion. The thesis was carried out in the form of an article.
For the research, extensive essay material was collected, in which Master´s
degree students (n=20) in development and management of emergency medi cal service at South-Eastern Finland University of Applied Sciences reflected on their own relationship with technology. The research material was analyzed using material-oriented, inductive content analysis methods. The results were reported verbally and using tables.
Paramedics identified direct and indirect roles, as well as clear obstacles. The
roles were related to expertise, own professional skills, supporting development and implementation, as well as trial use and reporting on it. The employer's unwillingness to involve grassroots level paramedics, lack of training or expertise and the fact that the role was not recognized at all were perceived as obstacles to participation in technological development.
Technological development targets were the national patient information system and smooth access to patient information on mobile usage, applications that support multi-authority operations, and applications that facilitate patient work, diagnostics and decision-making. The field of emergency care also needed nationally homogenous technological development, technological development that supports the quality and safety of nursing work, and the integration of digitalization into education. Technological development was hoped to be employee oriented.
ased on the results of this study, paramedics are innovative and active technology developers with extensive expertise in the technology of their field. Employers and technology developers should be encouraged to enable user-oriented product development and to involve paramedics in the development work. The content of paramedics´ education should also be considered from the perspective of technological development.
Tutkimusta varten oli kerätty laaja esseeaineisto, jossa Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen YAMK-opiskelijat (n
= 20) pohtivat omaa suhdettaan teknologiaan. Tutkimusaineisto analysoitiin
aineistolähtöisen, induktiivisen sisällönanalyysin menetelmin. Tulokset raportoitiin sanallisesti ja taulukoiden avulla.
Ensihoitajat tunnistivat suoria ja epäsuoria rooleja sekä selkeitä esteitä. Roolit
liittyivät asiantuntijuuteen, omaan ammattiosaamiseen, kehittämisen ja implementoinnin tukemiseen, sekä koekäyttöön ja siitä raportoimiseen. Esteiksi teknologian kehittämiseen osallistumiseen koettiin työnantajan haluttomuus osallistaa riviensihoitajia, koulutuksen tai osaamisen puute ja se, että roolia ei tunnistettu lainkaan.
Teknologisia kehityskohteita olivat muun muassa kansallisen potilastietojärjestelmä ja sujuva pääsy potilastietoihin mobiilisti, moniviranomaistoimintaa tukevat sovellukset sekä potilastyötä, diagnostiikkaa ja päätöksentekoa helpottavat sovellukset. Ensihoitoalalle kaivattiin myös kansallisesti yhtenäistä teknologista kehitystä, hoitotyön laatua ja turvallisuutta tukevaa teknologista kehitystä, sekä digitalisaation jalkauttamista koulutukseen. Teknologisen kehityksen toivottiin olevan työntekijälähtöistä.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella ensihoitajat ovat innovatiivisia ja aktiivisia teknologian kehittäjiä, joilla on laaja asiantuntemus oman alansa teknologiasta. Työnantajia ja teknologian kehittäjiä tulisi kannustaa mahdollistamaan
käyttäjälähtöistä tuotekehitystä ja ottamaan ensihoitajia mukaan kehitystyöhön. Ensihoitajien koulutuksen sisältöä tulisi myös tarkastella teknologian kehittämisen näkökulmasta.
For the research, extensive essay material was collected, in which Master´s
degree students (n=20) in development and management of emergency medi cal service at South-Eastern Finland University of Applied Sciences reflected on their own relationship with technology. The research material was analyzed using material-oriented, inductive content analysis methods. The results were reported verbally and using tables.
Paramedics identified direct and indirect roles, as well as clear obstacles. The
roles were related to expertise, own professional skills, supporting development and implementation, as well as trial use and reporting on it. The employer's unwillingness to involve grassroots level paramedics, lack of training or expertise and the fact that the role was not recognized at all were perceived as obstacles to participation in technological development.
Technological development targets were the national patient information system and smooth access to patient information on mobile usage, applications that support multi-authority operations, and applications that facilitate patient work, diagnostics and decision-making. The field of emergency care also needed nationally homogenous technological development, technological development that supports the quality and safety of nursing work, and the integration of digitalization into education. Technological development was hoped to be employee oriented.
ased on the results of this study, paramedics are innovative and active technology developers with extensive expertise in the technology of their field. Employers and technology developers should be encouraged to enable user-oriented product development and to involve paramedics in the development work. The content of paramedics´ education should also be considered from the perspective of technological development.