Creating a social media marketing strategy for Radisson Blu Plaza
Helkala, Nicole (2024)
Helkala, Nicole
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403114177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403114177
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimeksiantajalleni, Radisson Blu Plaza – hotellille sosiaalisen median markkinointistrategia. Sosiaalisen median alusta, Instagram toimii opinnäytetyön keskiössä. Tutkin Radisson Blu Plazan Instagram-tilin julkaisuja, tykkäyksiä, kommentteja ja tarinoita. Lisäksi tarkastelen sekä vertailen Göteborgin Radisson Blu – hotellin sosiaalisen median toimintaa. Hyödynnän benchmarking-menetelmää ja selvitän miten Radisson Blu Plaza voi kehittää heidän sosiaalisen median toimintaansa ottamalla toisesta hotellista mallia. Teoreettisena viitekehyksenä toimii markkinointiviestinnän AIDA-malli, jonka kautta tarkastelen asiakkaan huomion herättämistä hotellia kohtaan.
Tiedonkeruumenetelmänä toimi Google Forms – kysely. Kysely on luotu Radisson Blu Plaza sosiaalisen median vastuussa oleville työntekijöille ja tarkoituksena oli selvittää hotellin sisäistä sosiaalisen median aikataulua, tilastoja ja asiakaspalautteita. Kyselyn tulokset tukivat opaskirjani sisällön luomista ja auttoi ymmärtämään paremmin hotellin tämänhetkistä sosiaalisen median toimintaa.
Opinnäytetyöni on tyypiltään toiminnallinen. Produktina toimii opaskirja, joka sisältää sosiaalisen median markkinoinnin vuosikellon. Vuosikelloa voi hyödyntää sosiaalisesta mediasta vastuussa oleva työntekijä. Vuosikello auttaa sosiaalisen media julkaisujen aikataulutuksessa. Vuosikelloon voi listata kaikki tärkeät päivämäärät, kuten juhlapyhät mitä jokaisessa kuussa on. Tämän jälkeen vuosikellosta pystyy tarkistamaan, milloin tulevia julkaisuja kannattaa luoda. Vuosikello auttaa tulevien julkaisujen ja kuvatekstien suunnittelussa. Kun julkaisut ovat etukäteen luotuja niin sosiaalisen median päivittäminen on helpompaa juhlapyhinä. Vuosikellon myötä hotellin sosiaalisen media näkyvyys paranee ja nostaa suosiota entisestään.
Opaskirja antaa hyvät valmiudet Radisson Blu Plaza hotellille kehittää toimintaansa ja korostaa sosiaalisen median näkyvyyden tärkeyttä. Hyödyntämällä opaskirjaa hotelli saa paremman ymmärryksen siitä, mitä kannattaa markkinoida kohderyhmille ja millaista sisältöä tulisi tuottaa sosiaalisen median alustoille. Tavoite on saavutettu, jos hotelli huomaa positiivisen muutoksen näkyvyydessään markkinointistrategia suunnitelman käyttöönoton myötä.
Tiedonkeruumenetelmänä toimi Google Forms – kysely. Kysely on luotu Radisson Blu Plaza sosiaalisen median vastuussa oleville työntekijöille ja tarkoituksena oli selvittää hotellin sisäistä sosiaalisen median aikataulua, tilastoja ja asiakaspalautteita. Kyselyn tulokset tukivat opaskirjani sisällön luomista ja auttoi ymmärtämään paremmin hotellin tämänhetkistä sosiaalisen median toimintaa.
Opinnäytetyöni on tyypiltään toiminnallinen. Produktina toimii opaskirja, joka sisältää sosiaalisen median markkinoinnin vuosikellon. Vuosikelloa voi hyödyntää sosiaalisesta mediasta vastuussa oleva työntekijä. Vuosikello auttaa sosiaalisen media julkaisujen aikataulutuksessa. Vuosikelloon voi listata kaikki tärkeät päivämäärät, kuten juhlapyhät mitä jokaisessa kuussa on. Tämän jälkeen vuosikellosta pystyy tarkistamaan, milloin tulevia julkaisuja kannattaa luoda. Vuosikello auttaa tulevien julkaisujen ja kuvatekstien suunnittelussa. Kun julkaisut ovat etukäteen luotuja niin sosiaalisen median päivittäminen on helpompaa juhlapyhinä. Vuosikellon myötä hotellin sosiaalisen media näkyvyys paranee ja nostaa suosiota entisestään.
Opaskirja antaa hyvät valmiudet Radisson Blu Plaza hotellille kehittää toimintaansa ja korostaa sosiaalisen median näkyvyyden tärkeyttä. Hyödyntämällä opaskirjaa hotelli saa paremman ymmärryksen siitä, mitä kannattaa markkinoida kohderyhmille ja millaista sisältöä tulisi tuottaa sosiaalisen median alustoille. Tavoite on saavutettu, jos hotelli huomaa positiivisen muutoksen näkyvyydessään markkinointistrategia suunnitelman käyttöönoton myötä.