Musiikkikasvatuksen kehittäminen päiväkodissa
Peiponen, Anna (2014)
Peiponen, Anna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116236
Tiivistelmä
Tutkimuksessa perehdyttiin pirkanmaalaisen yksityisen päiväkodin musiikkikasvatukseen. Aluksi selvitettiin, millaista musiikkikasvatus on siellä tällä hetkellä, millaiset menetelmät sopivat heille parhaiten ja miten musiikkikasvatusta voisi vielä kehittää. Tutkimuksen tarkoituksena oli monipuolistaa päiväkodin musiikkikasvatusta tuomalla sinne käyttöön uusia musiikkikasvatuksen menetelmiä.
Taustateoriaksi valittiin musiikkikasvatukseen olennaisesti liittyviä ja huomioitavia asioita. Erilaisista lähteistä kävi ilmi, mikä on musiikkikasvatuksen merkitys lapselle sekä millaisilla erilaisilla menetelmillä sitä voidaan harjoittaa. Taustateorian avulla selvitettiin, miten lapsi reagoi musiikkiin eri ikävaiheissa. Taustateoriana hyödynnettiin kehityspsykologiaa. Teorialähteiden avulla saatiin selville, mitä hyvä musiikkituokio sisältää ja mitä asioita suunnittelussa pitää ottaa huomioon.
Osana tutkimusta suunniteltiin neljä musiikkituokiota, jotka kaikki koostuivat eri teemasta. Teemoiksi valittiin musiikkiliikunta, musiikkimaalaus, laululeikit ja rytmisoittimet. Tuokioiden tavoitteena oli tuoda esille erilaisia musiikkikasvatuksen menetelmiä. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineistonhankintamenetelminä olivat haastattelu, havainnointi ja haastattelulomake.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että musiikkikasvatuksella on positiivinen merkitys lapsen fyysiseen ja sosiaaliseen kehitykseen ja kasvuun. Tärkeimmät menetelmät tutkimuskohteena olevan päiväkodin musiikkikasvatuksessa ovat toistaminen sekä mallista oppiminen. Yhtenä musiikkikasvatuksen kehittämisideana nousi esiin niin kutsuttujen laulukorttien tekeminen ja niiden hyödyntäminen musiikkikasvatusta toteutettaessa.
Taustateoriaksi valittiin musiikkikasvatukseen olennaisesti liittyviä ja huomioitavia asioita. Erilaisista lähteistä kävi ilmi, mikä on musiikkikasvatuksen merkitys lapselle sekä millaisilla erilaisilla menetelmillä sitä voidaan harjoittaa. Taustateorian avulla selvitettiin, miten lapsi reagoi musiikkiin eri ikävaiheissa. Taustateoriana hyödynnettiin kehityspsykologiaa. Teorialähteiden avulla saatiin selville, mitä hyvä musiikkituokio sisältää ja mitä asioita suunnittelussa pitää ottaa huomioon.
Osana tutkimusta suunniteltiin neljä musiikkituokiota, jotka kaikki koostuivat eri teemasta. Teemoiksi valittiin musiikkiliikunta, musiikkimaalaus, laululeikit ja rytmisoittimet. Tuokioiden tavoitteena oli tuoda esille erilaisia musiikkikasvatuksen menetelmiä. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineistonhankintamenetelminä olivat haastattelu, havainnointi ja haastattelulomake.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että musiikkikasvatuksella on positiivinen merkitys lapsen fyysiseen ja sosiaaliseen kehitykseen ja kasvuun. Tärkeimmät menetelmät tutkimuskohteena olevan päiväkodin musiikkikasvatuksessa ovat toistaminen sekä mallista oppiminen. Yhtenä musiikkikasvatuksen kehittämisideana nousi esiin niin kutsuttujen laulukorttien tekeminen ja niiden hyödyntäminen musiikkikasvatusta toteutettaessa.