Verkkoasiakkuuden kehittäminen : kalastustarvikeliikkeen verkkokaupan kehitysmahdollisuudet
Mustalahti, Atte (2014)
Mustalahti, Atte
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116273
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli, miten kohdeyrityksenä oleva kalastustarvikealan yritys saisi enemmän asiakkaita käymään heidän verkkokaupassaan, ja miten saisi verkkokaupassa vierailijat tekemään ostoksia verkkokaupassa. Alaongelmana oli selvittää ostokäyttäytymistä verkossa sekä yleisellä tasolla että kalastusvälineiden verkkokaupoissa.
Työn tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen verkkokaupan ja verkkokaupan markkinoinnin puutteet, jotta tiedetään missä erityisesti on parannettavaa. Työn teoriaosassa perehdyttiin yleisellä tasolla etenkin verkkokaupan käytettävyyteen ja verkkokaupan markkinointikeinoihin. Etukäteen ajateltuna nämä kaksi osa-aluetta koettiin kaikkein tärkeimmiksi verkkoasiakkuuksien kehittämisen kannalta. Ostokäyttäytymistä tutkittiin myös, jotta saatiin tietoa siitä, mitkä tekijät johtavat asiakkaiden ostopäätöksiin verkossa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusta. Tutkimus suoritettiin sähköpostihaastatteluna kohdeyrityksen verkkoasiakkaille. Tutkimustuloksien, opinnäytetyön tekijän tietotaidon ja teoriaosuuden perusteella tutkimustulokset analysoitiin ja niiden pohjalta annettiin toimeksiantajalle kehitysehdotuksia verkkoasiakkuuksiin liittyen.
Tutkimustuloksissa selvisi, että yli kolmasosa asiakkaista kaipaa lisää tuotevalikoimaa. Yritys ei tällä hetkellä myöskään saavuta kilpailuetua tuotteiden hinnoilla, vaan hintaluokka on keskiluokkainen. Asiakkaat toivoivat verkkokauppaan parempia ja selkeämmin esillä olevia tarjouksia. Verkkokaupan markkinoinnin osalta selvisi, että omia tuotteita on markkinoitu puutteellisesti ja verkkokauppaa voisi myös markkinoida enemmän sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median avulla. Yleisellä tasolla ihmisten ostokäyttäytymisessä selvisi tuotevalikoiman ja hinnan suuri merkitys, sekä Google-hakukoneen merkitys verkkokauppojen löytämisessä.
Työn tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen verkkokaupan ja verkkokaupan markkinoinnin puutteet, jotta tiedetään missä erityisesti on parannettavaa. Työn teoriaosassa perehdyttiin yleisellä tasolla etenkin verkkokaupan käytettävyyteen ja verkkokaupan markkinointikeinoihin. Etukäteen ajateltuna nämä kaksi osa-aluetta koettiin kaikkein tärkeimmiksi verkkoasiakkuuksien kehittämisen kannalta. Ostokäyttäytymistä tutkittiin myös, jotta saatiin tietoa siitä, mitkä tekijät johtavat asiakkaiden ostopäätöksiin verkossa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusta. Tutkimus suoritettiin sähköpostihaastatteluna kohdeyrityksen verkkoasiakkaille. Tutkimustuloksien, opinnäytetyön tekijän tietotaidon ja teoriaosuuden perusteella tutkimustulokset analysoitiin ja niiden pohjalta annettiin toimeksiantajalle kehitysehdotuksia verkkoasiakkuuksiin liittyen.
Tutkimustuloksissa selvisi, että yli kolmasosa asiakkaista kaipaa lisää tuotevalikoimaa. Yritys ei tällä hetkellä myöskään saavuta kilpailuetua tuotteiden hinnoilla, vaan hintaluokka on keskiluokkainen. Asiakkaat toivoivat verkkokauppaan parempia ja selkeämmin esillä olevia tarjouksia. Verkkokaupan markkinoinnin osalta selvisi, että omia tuotteita on markkinoitu puutteellisesti ja verkkokauppaa voisi myös markkinoida enemmän sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median avulla. Yleisellä tasolla ihmisten ostokäyttäytymisessä selvisi tuotevalikoiman ja hinnan suuri merkitys, sekä Google-hakukoneen merkitys verkkokauppojen löytämisessä.