Analysointijärjestelmän toteutus ja hyödyntäminen pelialalla
Salo, Annika (2014)
Salo, Annika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316378
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä keskitytään pelimaailmaan hieman tavallista poikkeavalla tavalla. Pelit ovat siirtyneet olohuoneista ihmisten mukana kulkeviksi, sillä nykyaikana pelit kuuluvat lähes poikkeuksetta älylaitteiden omistajien arkeen. Pelimarkkinat ovat pullollaan enemmän tai vähemmän erilaisia pelejä, jotka eivät ole vain sattumalta saaneet suurta suosiota. Yksi tärkeä osa pelin kehitystä on seurata kuka pelaa, millä laitteella, milloin ja miten. Näin osataan markkinoida oikeille henkilöille tai korjata tehtyjä virheitä.
Työssä käydään läpi erinäisten analysointipalveluiden ominaisuuksia ja tutustutaan olemassa oleviin tuotteisiin pelidatan analysoinnin saralla sekä vertaillaan näitä pääpiirteittäin. Toteutettavaan järjestelmään käytetyt teknologiat esitellään ja näiden perusteet käydään läpi. Varsinaisen toteutuksen rakenteet ja ratkaisut avataan esimerkein ja näiden kommunikointitavat ja kriittiset liittymäkohdat tutkitaan. Työssä käydään läpi myös varsinaiseen peliin yhdistettävä liitännäinen ja tämän testaus Unity-pelimoottorilla toteutetulla pelillä.
Toteutuksen jälkeen syvennytään miettimään pelidatan analysoinnin pohjimmaista merkitystä. Pohditaan, kuinka kerättyä tietoa voidaan oikeasti käyttää hyödyksi niin yrityksen puolesta taloudellisesti kuin käyttäjäkokemusten parantamiseksi. Lisäksi katseet käännetään tulevaisuuteen ja mietitään, miltä pelialan tulevaisuus näyttää ja erityisesti mihin pelien analysointijärjestelmät tulevat suuntaamaan.
Työn tuloksena syntyy analysointijärjestelmälle perusominaisuudet omaava kokonaisuus, joka muodostaa helposti ymmärrettäviä kaavioita pelialalle tärkeistä tiedoista liittyen pelaajien koukuttamiseen sekä pelitapoihin. Tiedot pelaajien toiminnoista ovat erittäin tarpeellisia Poppaa Entertainment Oy:n tapaiselle aloittelevalle pelitalolle, jolle järjestelmä tuotettiin.
Työssä käydään läpi erinäisten analysointipalveluiden ominaisuuksia ja tutustutaan olemassa oleviin tuotteisiin pelidatan analysoinnin saralla sekä vertaillaan näitä pääpiirteittäin. Toteutettavaan järjestelmään käytetyt teknologiat esitellään ja näiden perusteet käydään läpi. Varsinaisen toteutuksen rakenteet ja ratkaisut avataan esimerkein ja näiden kommunikointitavat ja kriittiset liittymäkohdat tutkitaan. Työssä käydään läpi myös varsinaiseen peliin yhdistettävä liitännäinen ja tämän testaus Unity-pelimoottorilla toteutetulla pelillä.
Toteutuksen jälkeen syvennytään miettimään pelidatan analysoinnin pohjimmaista merkitystä. Pohditaan, kuinka kerättyä tietoa voidaan oikeasti käyttää hyödyksi niin yrityksen puolesta taloudellisesti kuin käyttäjäkokemusten parantamiseksi. Lisäksi katseet käännetään tulevaisuuteen ja mietitään, miltä pelialan tulevaisuus näyttää ja erityisesti mihin pelien analysointijärjestelmät tulevat suuntaamaan.
Työn tuloksena syntyy analysointijärjestelmälle perusominaisuudet omaava kokonaisuus, joka muodostaa helposti ymmärrettäviä kaavioita pelialalle tärkeistä tiedoista liittyen pelaajien koukuttamiseen sekä pelitapoihin. Tiedot pelaajien toiminnoista ovat erittäin tarpeellisia Poppaa Entertainment Oy:n tapaiselle aloittelevalle pelitalolle, jolle järjestelmä tuotettiin.