Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kaupunkibrändi ja nuorten matkailumotivaatio Helsingissä ja Kööpenhaminassa

Liuhto, Laura; Urhola, Johanna (2014)

 
Avaa tiedosto
Liuhto_Laura ja Urhola_Johanna.pdf (903.3Kt)
Lataukset: 


Liuhto, Laura
Urhola, Johanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116263
Tiivistelmä
Helsingin kaupungille toimeksiantona tehdyn opinnäytetyön tavoitteena on selvittää matkailumotivaation syitä sekä kaupunkibrändin ja -kulttuurin vaikutuksia matkakohteen valinnassa Helsingissä ja Kööpenhaminassa. Näiden pohjalta tehdään kehitysideoita nuorisomatkailuun Helsingin kaupungille. Työn kohderyhmänä ovat 18–26-vuotiaat nuoret aikuiset matkailijat, joista käytetään tässä työssä nimitystä nuoret.

Tietoperustassa käsitellään matkailumotivaatiota ja siihen liittyviä teorioita. Toisena pääaiheena on kaupunkibrändi ja kaupunkikulttuuri. Kyseisten asioiden merkitystä pohditaan ja vertaillaan Helsingissä sekä Kööpenhaminassa. Työssä määritellään tärkeimmät käsitteet.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu kyselylomake ja otantamenetelmänä käytettiin kiintiöpoimintaa. Tutkimus suoritettiin syyskuussa 2014 Helsingissä ja Kööpenhaminassa. Kyselyitä kerättiin paperisina versioina ja sähköisessä muodossa Webropolin kautta. Niitä kertyi yhteensä 224. Tutkimus osoittaa, että Helsingin ja Kööpenhaminan kaupunkibrändit tunnetaan hyvin nuorten keskuudessa. Helsinki ei ole kuitenkaan yltänyt haluttuun tunnettuuteen pohjoismaisena pääkaupunkina. Nuorten matkailumotivaatioon vaikuttaa muiden mielipiteet ja suositukset. Tärkeimpiä motivaatiotekijöitä nuorille ovat itsensä toteuttaminen, sosiaalinen kanssakäyminen ja arvostus sekä yhteenkuuluvuuden tunne.

Nuorten matkailun parantamiseksi Helsingin kaupungin tulee keskittyä tehokkaampaan markkinointiin. Erityisesti nuorille suunnatut tapahtumat ovat tärkeässä osassa. Ratkaisuna tähän on kehittää Visit Helsingin-sivuille kansainvälinen sivusto nuorille. Se sisältää ajankohtaista tietoa nuoria kiinnostavista tapahtumista, kahviloista, ravintoloista ja tarjouksista. Sivuston avulla Helsingin kaupunki voi erottua muista pohjoismaisista pääkaupungeista. Sitä mainostetaan Helsingin lentojen varausten yhteydessä, sosiaalisessa mediassa ja Google-mainonnan avulla. Merellisyyden, designin, muodin, taiteen, museoiden ja historian tunnettuuden lisäämiseen tulee panostaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste