Mobiilirobotiikan soveltaminen markkinoinnissa : Tehtailta myymälöihin: Mobiilirobotiikka nykyaikaisessa markkinoinnissa
Linnovaara, Leevi (2024)
Linnovaara, Leevi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403124224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403124224
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia mobiilirobotiikan mahdollisuuksia markkinointikäytössä. Työssä ohjelmoitiin MiR100-mobiilirobotti liikkumaan Tampere smart city expo -tapahtumassa Nokia areenalla. Robotin päälle asennetuilta näytöiltä esitettiin Nokian mainosmateriaalia sekä livekuvaa Tampereella kulkevasta raitiovaunusta. Lisäksi työ pitää sisällään kyselytutkimuksen, jonka avulla pyrittiin selvittämään erilaisten yritysten kiinnostusta tämän tyyppiseen markkinointiin.
Työn toimeksiantaja oli JTA Connection Oy. JTA Connection tarjoaa räätälöityjä tuotanto- ja logistiikka-automaatioratkaisuja eri toimialoille. JTA Connection on myös sertifioitu MiR-robottien jälleenmyyjä Suomessa sekä Baltiassa ja Venäjällä. Työssä tehtiin yhteistyötä myös Nokian kanssa, jonka mainosmateriaalia robottiin kiinnitetyiltä näytöiltä näytettiin. Työssä käytettiin MiR100- mobiilirobottia, jonka toimitti Autonomous Units. Autonomous Units on tanskalainen yritys, joka on erikoistunut MiR-robottien lisälaitteisiin. Työssä käytetty robotti oli varustettu Autonomous Unitsin Gallery -nimisellä lisävarustelupaketilla, joka pitää sisällään kaksi robottiin kiinnitettyä 55-tuumaista näyttöä.
Työssä tehty kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisin metodein. Kysely suo ritettiin Google Forms -alustalla ja sen jakelukanavana käytettiin LinkedIn-palvelua. Kyselytutkimuksesta saatua dataa analysoitiin pidemmälle hyödyntämällä Python-ohjelmointikieltä.
Työn lopputuloksena saatiin aikaan onnistunut kävijäkokemus Tampere smart city expossa vierailleille ihmisille. Robotti toimi tapahtumassa tehokkaasti dynaamisesta toimintaympäristöstä huolimatta. Kyselytutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että mobiilirobotiikalle voisi olla kysyntää myös markkinoinnin apuvälineenä.
Työn toimeksiantaja oli JTA Connection Oy. JTA Connection tarjoaa räätälöityjä tuotanto- ja logistiikka-automaatioratkaisuja eri toimialoille. JTA Connection on myös sertifioitu MiR-robottien jälleenmyyjä Suomessa sekä Baltiassa ja Venäjällä. Työssä tehtiin yhteistyötä myös Nokian kanssa, jonka mainosmateriaalia robottiin kiinnitetyiltä näytöiltä näytettiin. Työssä käytettiin MiR100- mobiilirobottia, jonka toimitti Autonomous Units. Autonomous Units on tanskalainen yritys, joka on erikoistunut MiR-robottien lisälaitteisiin. Työssä käytetty robotti oli varustettu Autonomous Unitsin Gallery -nimisellä lisävarustelupaketilla, joka pitää sisällään kaksi robottiin kiinnitettyä 55-tuumaista näyttöä.
Työssä tehty kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisin metodein. Kysely suo ritettiin Google Forms -alustalla ja sen jakelukanavana käytettiin LinkedIn-palvelua. Kyselytutkimuksesta saatua dataa analysoitiin pidemmälle hyödyntämällä Python-ohjelmointikieltä.
Työn lopputuloksena saatiin aikaan onnistunut kävijäkokemus Tampere smart city expossa vierailleille ihmisille. Robotti toimi tapahtumassa tehokkaasti dynaamisesta toimintaympäristöstä huolimatta. Kyselytutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että mobiilirobotiikalle voisi olla kysyntää myös markkinoinnin apuvälineenä.