Esihenkilö- ja asiantuntijatyössä kehittyminen hybridityömallissa
Helin, Mikko (2024)
Helin, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134287
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää esihenkilö- ja asiantuntija-työn suorittamisen johtamisessa tarvittavaa osaamista sekä priorisoida teki-jän omaa ajankäyttöä. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena käyt-tämällä tutkimusmenetelmänä osallistuvaa havainnointia. Toteutuksessa pidettiin päiväkirjaa päivittäisistä työtehtävistä 12 viikon seurantajakson ajan. Päiväkirjamerkintöjä pohdittiin viikoittain reflektoimalla aiheiden teoriaa ha-vainnoinnin kautta esiin nousseisiin käytäntöihin. Analyysien pohjalta pyrit-tiin itsekriittisesti tuomaan esiin onnistumisia ja kehityskohteita liittyen työ-tehtäviin ja osaamiseen.
Viikoittaiset pohdinnat yhdistettynä teoriaan loivat hyvän käytänteen oman työn analysoinnille ja osaamisen kehittämiselle. Opinnäytetyöprosessin ai-kana pystyttiin jäsentelemään ajankäyttöä sekä kehittämään tekijän tekemi-sen prosesseja laadukkaammiksi ja tehokkaammiksi. Opinnäytetyön tekijä on päiväkirjamuotoisen projektin aika onnistunut luomaan itselleen toimivan prosessin, joka on tehnyt helpommaksi kehityskohteiden löytämisen työs-tään aiempaa paremmin ja kykenee kriittisemmin jatkamaan ammatillista ke-hitystään.
Osaamisen kehittymisen vaikutuksia tekijän työkenttään tutkittiin organisaa-tiossa toteutetuilla kyselytutkimuksilla. Muilta osin johtopäätökset perustuvat reflektoinnin pohjalta tekijän omaan arvioon kehittymisestään.
Viikoittaiset pohdinnat yhdistettynä teoriaan loivat hyvän käytänteen oman työn analysoinnille ja osaamisen kehittämiselle. Opinnäytetyöprosessin ai-kana pystyttiin jäsentelemään ajankäyttöä sekä kehittämään tekijän tekemi-sen prosesseja laadukkaammiksi ja tehokkaammiksi. Opinnäytetyön tekijä on päiväkirjamuotoisen projektin aika onnistunut luomaan itselleen toimivan prosessin, joka on tehnyt helpommaksi kehityskohteiden löytämisen työs-tään aiempaa paremmin ja kykenee kriittisemmin jatkamaan ammatillista ke-hitystään.
Osaamisen kehittymisen vaikutuksia tekijän työkenttään tutkittiin organisaa-tiossa toteutetuilla kyselytutkimuksilla. Muilta osin johtopäätökset perustuvat reflektoinnin pohjalta tekijän omaan arvioon kehittymisestään.