Opiskelijan näkökulma erityisen tuen toteutumisesta ammatillisessa koulutuksessa
Saikkonen, Katja (2024)
Saikkonen, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134283
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa erityisen tuen toteutumisesta ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa. Viime vuosien yhteiskunnallisten muutosten myötä ammatillinen koulutus ja myös ammatillisen koulutuksen opiskelijat ovat monimuotoistuneet, joten ajantasainen tieto opiskelun tuen toteutumisesta nimenomaan opiskelijan näkökulmasta voidaan nähdä tärkeänä. Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia syitä opiskelijoiden tuen tarpeelle oli ja kuinka tuen tarpeeseen vastattiin. Opinnäytetyössä tuotettiin tietoa erityisen tuen toteutumisesta eri oppimisympäristöissä ja opiskelijaryhmissä. Opinnäytetyön aineisto koostui yhden koulutuksen järjestäjän opiskelijoiden vastauksista.
Opinnäytetyö suoritettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Aineiston keruussa käytettiin Webropol-sovelluksella laadittua sähköistä kyselylomaketta, johon opiskelijat saivat vastata koulupäivän aikana ja tarvittaessa opettajan avustuksella. Aineiston analysoinnissa käytettiin Webropol-sovelluksesta löytyviä työkaluja, Excel-taulukkolaskentaohjelmaa sekä IBM SPSS -ohjelmistoa. Erityisen tuen toteutumista kuvaavien summamuuttujien luotettavuutta tarkasteltiin Cronbachin alfa -kertoimien avulla. Tuloksia kuvattiin prosentuaalisesti suorina jakaumina ja ristiintaulukoimalla.
Opinnäytetyössä saatujen tulosten perusteella erityinen tuki toteutui kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden keskuudessa hyvällä keskitasolla. Erityisen tuen toteutumisessa ei ollut suurta vaihtelua eri vastaajaryhmissä tai oppimisympäristöissä, mutta arvosanat olivat hieman heikompia ensimmäisen vuoden opiskelijoilla, yhteishaun kautta valituilla sekä työelämässä tapahtuvassa oppimisessa. Yleisimmiksi syiksi tuen tarpeelle nousivat haasteet keskittymisessä ja matemaattisessa ongelmanratkaisussa. Pienryhmä- tai pajaopetus oli yleisin suunniteltu ja järjestetty tukitoimi.
Opinnäytetyössä saatiin tuotettua tietoa erityisen tuen toteutumisesta ja vaikutti sille, että erityinen tuki toteutui melko hyvin ja suunnitellun mukaisesti. Opinnäytetyössä saadut tulokset noudattelivat pääosin aiemmasta tutkimustiedosta nousseita teemoja. On kuitenkin hyvä huomata, että tuen toteutumista kuvaaviin arvosanoihin jäi myös korottamisen varaa ja jatkossa olisikin ehkä hyvä huolehtia siitä, että kaikilla opiskelijoiden ohjaamisesta vastaavilla olisi riittävä osaaminen ja resurssit erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan kanssa työskentelyyn.
Opinnäytetyö suoritettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Aineiston keruussa käytettiin Webropol-sovelluksella laadittua sähköistä kyselylomaketta, johon opiskelijat saivat vastata koulupäivän aikana ja tarvittaessa opettajan avustuksella. Aineiston analysoinnissa käytettiin Webropol-sovelluksesta löytyviä työkaluja, Excel-taulukkolaskentaohjelmaa sekä IBM SPSS -ohjelmistoa. Erityisen tuen toteutumista kuvaavien summamuuttujien luotettavuutta tarkasteltiin Cronbachin alfa -kertoimien avulla. Tuloksia kuvattiin prosentuaalisesti suorina jakaumina ja ristiintaulukoimalla.
Opinnäytetyössä saatujen tulosten perusteella erityinen tuki toteutui kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden keskuudessa hyvällä keskitasolla. Erityisen tuen toteutumisessa ei ollut suurta vaihtelua eri vastaajaryhmissä tai oppimisympäristöissä, mutta arvosanat olivat hieman heikompia ensimmäisen vuoden opiskelijoilla, yhteishaun kautta valituilla sekä työelämässä tapahtuvassa oppimisessa. Yleisimmiksi syiksi tuen tarpeelle nousivat haasteet keskittymisessä ja matemaattisessa ongelmanratkaisussa. Pienryhmä- tai pajaopetus oli yleisin suunniteltu ja järjestetty tukitoimi.
Opinnäytetyössä saatiin tuotettua tietoa erityisen tuen toteutumisesta ja vaikutti sille, että erityinen tuki toteutui melko hyvin ja suunnitellun mukaisesti. Opinnäytetyössä saadut tulokset noudattelivat pääosin aiemmasta tutkimustiedosta nousseita teemoja. On kuitenkin hyvä huomata, että tuen toteutumista kuvaaviin arvosanoihin jäi myös korottamisen varaa ja jatkossa olisikin ehkä hyvä huolehtia siitä, että kaikilla opiskelijoiden ohjaamisesta vastaavilla olisi riittävä osaaminen ja resurssit erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan kanssa työskentelyyn.