Creation of 3D scoreboard in virtual reality
Karilainen, Ville (2024)
Karilainen, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134304
Tiivistelmä
Laajennetun todellisuuden teknologia on kehittynyt ja saavuttanut suosiota sekä kuluttajien että yritysten keskuudessa. Suosittuja laajennetun todellisuuden kokemuksia ovat esimerkiksi virtuaalikierrokset museoihin tai tehtaisiin sekä koulutussimulaattorit uusille työntekijöille. Yksi tapa ylläpitää käyttäjän kiinnostusta harjoitusta toistettaessa on lisätä vuorovaikutteisuutta. Se voidaan toteuttaa lisäämällä kokemukseen tulostaulujärjestelmä, joka kannustaa käyttäjiä kilpailemaan sijoituksesta tulostaulukossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda virtuaalitodellisuustulostaulujärjestelmä Unityllä. Järjestelmää käytettiin ABB Oy:lle tehdyssä virtuaalitodellisuuskoulutussimulaattorissa, jossa tutustutaan yhteen heidän tuotteistaan, Relion 615 -releeseen. Koulutussimulaatiossa käyttäjät rakentavat tuotetta virtuaalitodellisuudessa samalla kun heitä ajoitetaan, ja viisi nopeinta käyttäjää näytetään tulostaululla.
Opinnäytetyössä keskityttiin virtuaalitodellisuustulostaulujärjestelmän luomiseen Unityssä ohjelmoijan näkökulmasta. Tähän sisältyy laajennetun todellisuuden terminologian läpikäynti, mikä tekee virtuaalitodellisuuteen kolmiulotteisen tulostaulun luomisesta ainutlaatuista ja mitä järjestelmiä prosessin aikana käytettiin. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa lukijalle kuva siitä, mitä virtuaalitodellisuuden kehittämiseen kuuluu Unityssä.
Prosessin lopputuloksena luotiin toimiva tulostaulujärjestelmä, joka tallentaa viisi nopeinta aikaa ja näyttää ne järjestyksessä. Järjestelmään kuuluu näppäimistö, jolla käyttäjä kirjoittaa nimensä. Tulostaulujärjestelmää kehitettiin aktiivisella pelitestauksella. Testaus varmisti, että tulostaulujärjestelmä oli toimiva, ja paljasti myös, että siinä oli vielä parantamisen varaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda virtuaalitodellisuustulostaulujärjestelmä Unityllä. Järjestelmää käytettiin ABB Oy:lle tehdyssä virtuaalitodellisuuskoulutussimulaattorissa, jossa tutustutaan yhteen heidän tuotteistaan, Relion 615 -releeseen. Koulutussimulaatiossa käyttäjät rakentavat tuotetta virtuaalitodellisuudessa samalla kun heitä ajoitetaan, ja viisi nopeinta käyttäjää näytetään tulostaululla.
Opinnäytetyössä keskityttiin virtuaalitodellisuustulostaulujärjestelmän luomiseen Unityssä ohjelmoijan näkökulmasta. Tähän sisältyy laajennetun todellisuuden terminologian läpikäynti, mikä tekee virtuaalitodellisuuteen kolmiulotteisen tulostaulun luomisesta ainutlaatuista ja mitä järjestelmiä prosessin aikana käytettiin. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa lukijalle kuva siitä, mitä virtuaalitodellisuuden kehittämiseen kuuluu Unityssä.
Prosessin lopputuloksena luotiin toimiva tulostaulujärjestelmä, joka tallentaa viisi nopeinta aikaa ja näyttää ne järjestyksessä. Järjestelmään kuuluu näppäimistö, jolla käyttäjä kirjoittaa nimensä. Tulostaulujärjestelmää kehitettiin aktiivisella pelitestauksella. Testaus varmisti, että tulostaulujärjestelmä oli toimiva, ja paljasti myös, että siinä oli vielä parantamisen varaa.