Intuitiosta yhteiseen näkemykseen : Luovien ja osallistavien menetelmien käyttö kehittämistoiminnassa
Laisi, Aila (2014)
Laisi, Aila
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516632
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin luovien ja osallistavien menetelmien käyttöä kehittämistoiminnassa. Tutkimuskohteena oli ryhmä, jonka pyrkimyksenä oli rakentaa yhteisen näkemyksen saavuttamiseksi suunnitelmallista työskentelyä, jota lähdettiin hakemaan tämän tutkimuksen avulla.
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten luovien ja taiteellisten interventioiden keinoin edistetään kehittämistyötä ryhmässä. Menetelminä käytettiin kirjallista ja kuvallista ilmaisua, toiminnallisia menetelmiä sekä kokonaisuuden hallintaan PATH-menetelmää. Tarkoituksena oli myös tuottaa malli luovien ja osallistavien menetelmien käyttämiseen ryhmäprosessissa, kun tavoitellaan yhteistä näkemystä ryhmän tavoitteista, arvoista, missiosta tai strategiasta. Työn taustateoriana käytettiin ryhmätoiminnan sekä kehittämistoiminnan teorioita. Luovuuden, intuition ja dialogin käsitteet tukivat asioiden jäsennystä ja mallin luomista. Työssä hyödynnettiin myös tekijän prosessi- ja laatuosaamista, joka on saatu työelämässä ryhmien kanssa toimiessa.
Tekijä toimi ryhmän tapaamisten ja kehittämistoiminnan suunnittelijana ja fasilitaattorina samalla havainnoiden, miten erilaiset menetelmät toimivat. Lisäksi tehtiin yksilöhaastatteluja sekä sähköpostikysely. Näiden aineistojen pohjalta arvioitiin, miten menetelmät soveltuvat erilaisiin tilanteisiin. Havaittiin, että luovien ja osallistavien menetelmien avulla ihminen saa herätettyä luovuuttaan, joka ilmenee usein intuitiivisena kokemuksena omasta sisimmästä. Taiteellisten interventioiden myötä mahdollistetaan ryhmän yksilöistä lähtevä tasavertainen dialogi, jolloin yhteisen näkemyksen saavuttaminen on huomattavasti helpompaa ja monipuolisempaa kuin vain perinteisesti keskustelemalla. Työn tuloksena syntyi malli luovasta ja osallistavasta prosessista kehittämistoimintaan.
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten luovien ja taiteellisten interventioiden keinoin edistetään kehittämistyötä ryhmässä. Menetelminä käytettiin kirjallista ja kuvallista ilmaisua, toiminnallisia menetelmiä sekä kokonaisuuden hallintaan PATH-menetelmää. Tarkoituksena oli myös tuottaa malli luovien ja osallistavien menetelmien käyttämiseen ryhmäprosessissa, kun tavoitellaan yhteistä näkemystä ryhmän tavoitteista, arvoista, missiosta tai strategiasta. Työn taustateoriana käytettiin ryhmätoiminnan sekä kehittämistoiminnan teorioita. Luovuuden, intuition ja dialogin käsitteet tukivat asioiden jäsennystä ja mallin luomista. Työssä hyödynnettiin myös tekijän prosessi- ja laatuosaamista, joka on saatu työelämässä ryhmien kanssa toimiessa.
Tekijä toimi ryhmän tapaamisten ja kehittämistoiminnan suunnittelijana ja fasilitaattorina samalla havainnoiden, miten erilaiset menetelmät toimivat. Lisäksi tehtiin yksilöhaastatteluja sekä sähköpostikysely. Näiden aineistojen pohjalta arvioitiin, miten menetelmät soveltuvat erilaisiin tilanteisiin. Havaittiin, että luovien ja osallistavien menetelmien avulla ihminen saa herätettyä luovuuttaan, joka ilmenee usein intuitiivisena kokemuksena omasta sisimmästä. Taiteellisten interventioiden myötä mahdollistetaan ryhmän yksilöistä lähtevä tasavertainen dialogi, jolloin yhteisen näkemyksen saavuttaminen on huomattavasti helpompaa ja monipuolisempaa kuin vain perinteisesti keskustelemalla. Työn tuloksena syntyi malli luovasta ja osallistavasta prosessista kehittämistoimintaan.