Teatteri&Tanssi-lehden lukijatutkimus
Holländer, Henna (2014)
Holländer, Henna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516741
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tutkimus Teatteri&Tanssi-lehden nykytilasta lukijatutkimuksen avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa Teatteri&Tanssi -lehdelle lukijaprofiili, jota voitaisiin myöhemmin hyödyntää lehden suunnittelussa ja kehittelyssä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja, Teatteri&Tanssi-lehti on Kustannus Oy Teatterin julkaisema esittävien taiteiden erikoislehti sekä kulttuuri- ja mielipidelehti, joka ilmestyy 8 kertaa vuodessa. Lukijatutkimus oli erittäin ajankohtainen, sillä lehti on nykyisessä muodossaan suhteellisen tuore – sen ensimmäinen numero ilmestyi vasta vuonna 2012. Tutkimuksen tärkeyttä lisäsi se, ettei lehdelle oltu aiemmin toteutettu lukijatutkimusta.
Lukijatutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena keväällä 2014. Tutkimuksen perusjoukon muodostivat lehden tilaajat, yhteensä 2379 henkilöä. Kysely lähetettiin sähköpostitse niille lehden tilaajille, jotka olivat ilmoittaneet sähköpostiosoitteensa. Kyselyyn vastanneiden kesken järjestettiin arvonta, jonka avulla pyrittiin saamaan korkea vastausprosentti. Kyselytutkimuksessa käytettiin enimmäkseen suljettuja kysymyksiä, mutta vastaajille jätettiin mahdollisuus myös avoimeen palautteeseen. Kyselytutkimuksen vastausprosentti oli 38,5 %.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä pohditaan mediamaiseman murrosta sekä sen aiheuttamia haasteita aikakauslehdistön näkökulmasta. Muuttunut mediakulutus on pa-kottanut myös journalismin ajattelemaan toimintansa uusiksi. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tutkitaan asiakastuntemuksen sekä asiakaslähtöisyyden merkitystä tuotteen markkinoinnissa. Asiakaslähtöisyys tiivistyy asiakkaiden kuuntelemiseen ja ymmärtämiseen, ja sen vuoksi on tarpeellista pohtia, millaista arvoa tai hyötyä tuote tarjoaa asiakkaalle.
Lukijatutkimuksen ansiosta saatiin ajankohtainen käsitys siitä, millaisia kyselyyn vastanneet Teatteri&Tanssi-lehden tilaajat ovat ja mitä he lehdeltä toivovat. Vastausten pohjalta esitettiin ehdotelma verkkojulkaisusta. Jatkossa lehden kehittämisessä voitaisiin keskittyä verkkojulkaisuun, joka mahdollistaisi uusien lukijoiden tavoittamisen.
Opinnäytetyön toimeksiantaja, Teatteri&Tanssi-lehti on Kustannus Oy Teatterin julkaisema esittävien taiteiden erikoislehti sekä kulttuuri- ja mielipidelehti, joka ilmestyy 8 kertaa vuodessa. Lukijatutkimus oli erittäin ajankohtainen, sillä lehti on nykyisessä muodossaan suhteellisen tuore – sen ensimmäinen numero ilmestyi vasta vuonna 2012. Tutkimuksen tärkeyttä lisäsi se, ettei lehdelle oltu aiemmin toteutettu lukijatutkimusta.
Lukijatutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena keväällä 2014. Tutkimuksen perusjoukon muodostivat lehden tilaajat, yhteensä 2379 henkilöä. Kysely lähetettiin sähköpostitse niille lehden tilaajille, jotka olivat ilmoittaneet sähköpostiosoitteensa. Kyselyyn vastanneiden kesken järjestettiin arvonta, jonka avulla pyrittiin saamaan korkea vastausprosentti. Kyselytutkimuksessa käytettiin enimmäkseen suljettuja kysymyksiä, mutta vastaajille jätettiin mahdollisuus myös avoimeen palautteeseen. Kyselytutkimuksen vastausprosentti oli 38,5 %.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä pohditaan mediamaiseman murrosta sekä sen aiheuttamia haasteita aikakauslehdistön näkökulmasta. Muuttunut mediakulutus on pa-kottanut myös journalismin ajattelemaan toimintansa uusiksi. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tutkitaan asiakastuntemuksen sekä asiakaslähtöisyyden merkitystä tuotteen markkinoinnissa. Asiakaslähtöisyys tiivistyy asiakkaiden kuuntelemiseen ja ymmärtämiseen, ja sen vuoksi on tarpeellista pohtia, millaista arvoa tai hyötyä tuote tarjoaa asiakkaalle.
Lukijatutkimuksen ansiosta saatiin ajankohtainen käsitys siitä, millaisia kyselyyn vastanneet Teatteri&Tanssi-lehden tilaajat ovat ja mitä he lehdeltä toivovat. Vastausten pohjalta esitettiin ehdotelma verkkojulkaisusta. Jatkossa lehden kehittämisessä voitaisiin keskittyä verkkojulkaisuun, joka mahdollistaisi uusien lukijoiden tavoittamisen.