Bättre Folk -festivaali 2014: Asiakastyytyväisyys- ja kehitystutkimus
Koppelo, Milla (2014)
Koppelo, Milla
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616879
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vuoden 2014 Bättre Folk -festivaalille osallistuneiden kävijöiden asiakastyytyväisyyttä ja esittää kehitysehdotuksia tulevia festivaaleja varten. Bättre Folk on vuonna 2012 perustettu festivaali, joka järjestetään Hailuodon Marjaniemessä. Festivaalilla kuullaan monipuolista musiikkia kuten pop-, rock- ja rap-musiikkia ja artistit vaihtelevat hyvin tunnetuista suomalaisista artisteista, pieniin paikallisiin yhtyeisiin.
Työn teoreettinen osuus alkaa tapahtuman määrittelystä käsitteenä ja tutkii lisäksi festivaalien vetovoimatekijöitä. Toinen osuus käsittelee palvelun laatua ja asiakastyytyväi-syyttä festivaaleilla ja kertoo mitkä ovat palvelun ominaispiirteet ja sen laadun ulottuvuudet. Lisäksi tutkitaan tapahtuman markkinointia ja mainonnan jakelukanavia.
Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Tutkimus suoritettiin Bättre Folk -festivaalilla 27.–29.6.2014. Kyselylomakkeet olivat suomenkielisiä ja otos oli yhteensä 99 vastaajaa. Viikonlopun aikana festivaalilla kävi yhteensä noin 2500 kävijää.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että vuoden 2014 festivaalilla, useimmat kävijät olivat ensikertalaisia ja festivaalista oli kuultu ensimmäistä kertaa tuttavan kautta. Tapahtuman tunnelmaan ja hinta-laatusuhteeseen oltiin erittäin tyytyväisiä, kun taas majoitus- ja ruokapuolessa olisi vielä parannettavaa. Festivaalia pidettiin yleisesti myös suhteellisen siistinä festivaalina. Asteikolla 1-5 Bättre Folk sai kyselyyn vastanneilta arvosanan 4.
Työn teoreettinen osuus alkaa tapahtuman määrittelystä käsitteenä ja tutkii lisäksi festivaalien vetovoimatekijöitä. Toinen osuus käsittelee palvelun laatua ja asiakastyytyväi-syyttä festivaaleilla ja kertoo mitkä ovat palvelun ominaispiirteet ja sen laadun ulottuvuudet. Lisäksi tutkitaan tapahtuman markkinointia ja mainonnan jakelukanavia.
Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Tutkimus suoritettiin Bättre Folk -festivaalilla 27.–29.6.2014. Kyselylomakkeet olivat suomenkielisiä ja otos oli yhteensä 99 vastaajaa. Viikonlopun aikana festivaalilla kävi yhteensä noin 2500 kävijää.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että vuoden 2014 festivaalilla, useimmat kävijät olivat ensikertalaisia ja festivaalista oli kuultu ensimmäistä kertaa tuttavan kautta. Tapahtuman tunnelmaan ja hinta-laatusuhteeseen oltiin erittäin tyytyväisiä, kun taas majoitus- ja ruokapuolessa olisi vielä parannettavaa. Festivaalia pidettiin yleisesti myös suhteellisen siistinä festivaalina. Asteikolla 1-5 Bättre Folk sai kyselyyn vastanneilta arvosanan 4.