Selvitys yksityisen maaseutuneuvontayrityksen asiakaskunnan tarpeista
Elo, Laura (2024)
Elo, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134345
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on laitilalainen yksityinen maaseutuneuvontayritys Viestintä Oy Tuulihaukka, jonka yrittäjänä toimii Anna Setälä. Työn tarkoituksena on selvittää kyseisen maaseutuneuvontayrityksen asiakaskunnan tarpeet, toiveet ja tyytyväisyys liittyen yrityksen tarjoamiin neuvontapalveluihin sekä tarve uuden työntekijän rekrytoinnille yritykseen mahdollisesti kasvavan neuvontatarpeen myötä. Yrityksellä on tutkimuksen tekohetkellä noin 100 asiakasta Laitilasta ja sen lähialueelta.
Opinnäytetyön tavoite on osoittaa työn tilanneelle yritykselle, miten, missä, milloin ja millaista neuvontaa yrityksen asiakkaat jatkossa haluavat. Opinnäytetyössä selvitetään myös asiakkaiden tyytyväisyys neuvontapalveluihin ja uuden CAP27-rahoituskauden vaikutuksia asiakkaiden neuvontapalveluiden käyttöön.
Opinnäytetyössä toteutettiin Webropol-verkkokysely asiakkaille. Kyselyyn oli mahdollista vastata asiakkaille sähköpostilla jaetun linkin kautta loppuvuodesta 2023 noin kahden viikon ajan. Kyselyyn vastasi 67 % yrityksen asiakkaista. Kyselystä saatujen tulosten perusteella asiakkaiden neuvontatarve ja neuvojan tarjoamien palvelujen käyttö tulee oletettavasti lisääntymään uudella tukikaudella. Asiakkaat olivat myös verrattain tyytyväisiä saamaansa neuvontapalveluun. Asiakkaat kokevat neuvontapalvelun erittäin tarpeellisena osana maatalouden harjoittamista ja moni vastaaja toivoo neuvojan olevan aktiivisemmin yhteydessä viljelijän suuntaan.
Kyselyn tulosten perusteella uusi CAP27-rahoituskausi vaikuttaa asiakkaiden neuvontatarpeeseen jonkin verran, mutta tutkimuksen tuloksista ei voida varmasti vielä ennustaa tarpeen kasvun kokonaismäärää. Rahoituskausi kestää kuitenkin ainakin vuoden 2027 loppuun asti ja kyselyn tulosten saamisen aikaan takana oli vasta ensimmäinen vuosi. Kyselyn tulosten perusteella yrityksessä harkitaan jatkossa osa-aikaisen työntekijän rekrytointia EU-avustajan tehtäviin. The customer of this thesis is a private agricultural advisory service provider Viestintä Oy Tuulihaukka from Laitila. The entrepreneur of the company is Anna Setälä. The aim of this thesis is to find out what the customers need, hope and are they satisfied with the service provided by this company. Another aim of this thesis is to find out the need to recruit a new employee to the company based on the possible growing need for consulting. The company has approximately 100 customers in Laitila and its vicinity.
The objective of this thesis is to demonstrate to the company how, where, when and what kind of consulting their company's customers want in the future. The thesis also examines customer satisfaction with advisory services and the effects of the new CAP27 funding period on the customers' use of advisory services.
The thesis includes a survey conducted using a Webropol questionnaire. It was made possible to the clientele to answer to the survey for two weeks via a link sent by email at the end of 2023. 67% of the company's customers answered to the survey. Based on the results obtained from the survey, the customers' need for advice and the use of the services provided by the advisor will presumably increase in the new support period. The customers were also relatively satisfied with the advisory service they received. Customers perceive the advisory service as a very necessary part of farming, and many respondents hope that the advisor will be more actively connected with the farmer.
Based on the results of the survey, the new CAP27 funding period will affect customers' need for advice to some extent, but from the results of the survey, it is not yet possible to predict the total amount of increase in need. However, the funding period lasts at least until the end of 2027, and by the time the results of the survey were received, only the first year had passed. Based on the results of the survey, the company will consider recruiting a part-time employee for the position of an EU assistant in the future.
Opinnäytetyön tavoite on osoittaa työn tilanneelle yritykselle, miten, missä, milloin ja millaista neuvontaa yrityksen asiakkaat jatkossa haluavat. Opinnäytetyössä selvitetään myös asiakkaiden tyytyväisyys neuvontapalveluihin ja uuden CAP27-rahoituskauden vaikutuksia asiakkaiden neuvontapalveluiden käyttöön.
Opinnäytetyössä toteutettiin Webropol-verkkokysely asiakkaille. Kyselyyn oli mahdollista vastata asiakkaille sähköpostilla jaetun linkin kautta loppuvuodesta 2023 noin kahden viikon ajan. Kyselyyn vastasi 67 % yrityksen asiakkaista. Kyselystä saatujen tulosten perusteella asiakkaiden neuvontatarve ja neuvojan tarjoamien palvelujen käyttö tulee oletettavasti lisääntymään uudella tukikaudella. Asiakkaat olivat myös verrattain tyytyväisiä saamaansa neuvontapalveluun. Asiakkaat kokevat neuvontapalvelun erittäin tarpeellisena osana maatalouden harjoittamista ja moni vastaaja toivoo neuvojan olevan aktiivisemmin yhteydessä viljelijän suuntaan.
Kyselyn tulosten perusteella uusi CAP27-rahoituskausi vaikuttaa asiakkaiden neuvontatarpeeseen jonkin verran, mutta tutkimuksen tuloksista ei voida varmasti vielä ennustaa tarpeen kasvun kokonaismäärää. Rahoituskausi kestää kuitenkin ainakin vuoden 2027 loppuun asti ja kyselyn tulosten saamisen aikaan takana oli vasta ensimmäinen vuosi. Kyselyn tulosten perusteella yrityksessä harkitaan jatkossa osa-aikaisen työntekijän rekrytointia EU-avustajan tehtäviin.
The objective of this thesis is to demonstrate to the company how, where, when and what kind of consulting their company's customers want in the future. The thesis also examines customer satisfaction with advisory services and the effects of the new CAP27 funding period on the customers' use of advisory services.
The thesis includes a survey conducted using a Webropol questionnaire. It was made possible to the clientele to answer to the survey for two weeks via a link sent by email at the end of 2023. 67% of the company's customers answered to the survey. Based on the results obtained from the survey, the customers' need for advice and the use of the services provided by the advisor will presumably increase in the new support period. The customers were also relatively satisfied with the advisory service they received. Customers perceive the advisory service as a very necessary part of farming, and many respondents hope that the advisor will be more actively connected with the farmer.
Based on the results of the survey, the new CAP27 funding period will affect customers' need for advice to some extent, but from the results of the survey, it is not yet possible to predict the total amount of increase in need. However, the funding period lasts at least until the end of 2027, and by the time the results of the survey were received, only the first year had passed. Based on the results of the survey, the company will consider recruiting a part-time employee for the position of an EU assistant in the future.