Kineettisellä pelillä aktiivisuutta koulupäivään
Jokela, Kati; Hörman, Katjusa (2014)
Jokela, Kati
Hörman, Katjusa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616914
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä pelisuunnitelmaa varten tietoa minkälaiset asiat alakouluikäisiä lapsia kiinnostavat kineettisissä peleissä sekä minkälaisen kineettisen pelin he itse suunnittelisivat. Kineettisellä pelillä tarkoitetaan digitaalista peliä, jota pelataan tuottamalla omalla keholla pelissä tarvittava liike. Liike näkyy pelissä reaaliaikaisesti. Työn tavoitteena oli kartoittaa pelisuunnitelmaa varten tarvittavat tiedot alakouluikäisten lasten liikkumisesta ja sen edistämisestä, liikkumattomuudesta ja sen seurauksista. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, minkälaisen kineettisen pelin avulla voidaan lisätä lasten liikkumista koulupäivän aikana.
Kirjallisuuskatsauksen avulla kartoitettiin lasten liikkumista, liikkumisen edistämisen keinoja ja digitaalisten pelien merkitystä osana nykylapsen elämää. Haastatteluiden avulla selvitettiin, minkälainen suunnitteilla olevan pelin tulisi olla, jotta lapset sitä pelaisivat. Kirjallisuuskatsauksen ja haastattelun avulla kerättiin tietoa, voisiko kineettinen peli olla yksi keino lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta koulupäivän aikana.
Haastatteluiden avulla onnistuttiin selvittämään, mitkä asiat alakouluikäisiä lapsia kiinnostavat kineettisissä peleissä. Lisäksi saatiin selville, minkälaisia elementtejä kineettisen pelin tulisi sisältää, jotta se motivoisi lapsia pelaamaan. Haastattelu vahvisti sitä, että lapset liikkuisivat kineettisen pelin avulla. Haastattelemalla useampaa eri ikäluokkaa, olisivat tulokset olleet luotettavammat.
Kirjallisuuskatsaus ja tutkimus tukivat sitä, että kineettisellä pelillä voisi lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta. Peli olisi mahdollista sijoittaa kouluympäristöön. Tutkimusten mukaan on tarvetta uusille innovaatioille lisätä lasten liikkumista. Digitaaliset pelit kiinnostavat lapsia, joten pelaamisen hyödyntäminen liikunnan edistämisen keinona on huomioitava. Pelisuunnitelma on salaista tietoa, sillä pelin toteutus jää tämän opinnäytetyön ulkopuolelle. Jatkossa olisi mielenkiintoista selvittää, kuinka valmis peli toimii alakouluikäisten lasten fyysisen aktivoimisen keinona kouluympäristössä.
Kirjallisuuskatsauksen avulla kartoitettiin lasten liikkumista, liikkumisen edistämisen keinoja ja digitaalisten pelien merkitystä osana nykylapsen elämää. Haastatteluiden avulla selvitettiin, minkälainen suunnitteilla olevan pelin tulisi olla, jotta lapset sitä pelaisivat. Kirjallisuuskatsauksen ja haastattelun avulla kerättiin tietoa, voisiko kineettinen peli olla yksi keino lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta koulupäivän aikana.
Haastatteluiden avulla onnistuttiin selvittämään, mitkä asiat alakouluikäisiä lapsia kiinnostavat kineettisissä peleissä. Lisäksi saatiin selville, minkälaisia elementtejä kineettisen pelin tulisi sisältää, jotta se motivoisi lapsia pelaamaan. Haastattelu vahvisti sitä, että lapset liikkuisivat kineettisen pelin avulla. Haastattelemalla useampaa eri ikäluokkaa, olisivat tulokset olleet luotettavammat.
Kirjallisuuskatsaus ja tutkimus tukivat sitä, että kineettisellä pelillä voisi lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta. Peli olisi mahdollista sijoittaa kouluympäristöön. Tutkimusten mukaan on tarvetta uusille innovaatioille lisätä lasten liikkumista. Digitaaliset pelit kiinnostavat lapsia, joten pelaamisen hyödyntäminen liikunnan edistämisen keinona on huomioitava. Pelisuunnitelma on salaista tietoa, sillä pelin toteutus jää tämän opinnäytetyön ulkopuolelle. Jatkossa olisi mielenkiintoista selvittää, kuinka valmis peli toimii alakouluikäisten lasten fyysisen aktivoimisen keinona kouluympäristössä.