Terveyskylän materiaalien hyödyntäminen synnyttäneiden ohjauksessa
Muikku, Iina; Paananen, Sini (2024)
Muikku, Iina
Paananen, Sini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134340
Tiivistelmä
HUSissa hyödynnetään Terveyskylän materiaaleja potilasohjauksessa. Vauvamatkalla-digihoitopolku on Terveyskylän omapolulle avattu palvelu, joka tarjoaa luotettavaa tietoa raskaudesta, synnytyksestä ja lapsivuodeajasta. Vauvamatkalla-digihoitopolun käyttöä on ollut tarkoitus laajentaa myös ohjauksen tueksi, mutta käytännössä Terveyskylän materiaalien hyödyntäminen on kuitenkin jäänyt vähäiseksi synnyttäneiden osastolla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Espoon sairaalan synnyttäneiden osaston hoitajien kokemuksia Terveyskylän materiaalien hyödyntämisestä synnyttäneen ohjauksessa sekä ideoida hoitohenkilökunnan kanssa kehittämisehdotuksia Terveyskylän materiaalien käytön lisäämisestä. Tarkoituksena oli myös ideoida kysymyksiä seksuaalisuuteen ja ehkäisyyn liittyen Vauvamatkalla-digihoitopolulle. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Terveyskylän materiaalien käyttöä synnyttäneiden ohjauksessa ja lisätä hoitohenkilökunnan tietoisuutta Vauvamatkalla-digihoitopolusta.
Opinnäytetyö toteutettiin palvelumuotoiluna. Kyselyllä kartoitettiin hoitohenkilökunnan kokemuksia Terveyskylän materiaalien hyödyntämisestä. Vastausten perusteella suurin osa oli käyttänyt Naistaloa ja harvempi Vauvamatkalla-digihoitopolkua. Osastotunnilla hoitohenkilökunnan kanssa laadittiin kehittämisehdotuksia siitä, kuinka Vauvamatkalla-digihoitopolun käyttöä voisi lisätä synnyttäneiden ohjauksessa. Suurimpina käyttöön liittyvinä ongelmina koettiin, etteivät perheet ole tutustuneet digihoitopolkuun ja että hoitohenkilökunta ei tiedä sen sisällöstä tarpeeksi. Lisäksi hoitohenkilökunnan kanssa laadittiin kysymyksiä digihoitopolun totta/tarua-kyselyosioon.
Kehittämisehdotuksista laadittu kooste ja totta/tarua -kyselyluonnos toimitettiin
HUSin yhteyshenkilölle. Yhteyshenkilöltä saadun palautteen mukaan opinnäytetyö vastasi tilaajan tarpeisiin, kehittämisehdotukset olivat käytännönläheisiä ja konkreettisia sekä totta/tarua -kysely vastasi tarpeita. Digihoitopolkujen asiantuntijan läsnäolo olisi voinut tuoda lisäarvoa kehittämisehdotuksiin. Palvelumuotoilusta poiketen, opinnäytetyössä ei testattu kehittämisehdotuksia tai kyselyä, joten tulevaisuudessa se tulisi toteuttaa. Jatkossa olisi aiheellista tutkia, kuinka kehittämisehdotukset toimivat käytännössä. Kyselyä voisi tulevaisuudessa jatkokehittää ottamalla synnyttäneet äidit mukaan sen suunnitteluun. HUS uses the Health Village materials for patient counselling. The Baby Journey digital care pathway is a service opened on the Health Village, which provides reliable information on pregnancy, childbirth, and puerperium. The use of the Baby Journey pathway has been planned to be extended to support counselling, but in practice the use of the Health Village materials has remained limited in the maternity ward. The purpose of the thesis was to find out the experiences of the nurses in the maternity ward of Espoo Hospital about the use of the Health Village materials in patient counselling and to brainstorm with the nursing staff development proposals for increasing the use of the Health Village materials. The aim was also to brainstorm questions on sexuality and contraception for the Baby Journey pathway. The aim of the thesis was to increase the use of the Health Village materials in postnatal care and to raise awareness of the Baby Journey digital care pathway among the nursing staff. The thesis was implemented as a service design. A survey was conducted to find out the experiences of the nursing staff in using the Health Village materials. Based on the responses, most had used Naistalo and fewer had used the Baby Journey pathway. During the weekly staff meeting, suggestions were made with the nursing staff on how to further develop the use of the Baby Journey pathway in the management of the postpartum patient guidance. The main problems identified were that families were not familiar with the digital care pathway and that nursing staff did not know enough about its contents. In addition, questions were developed with the nursing staff for the true/false questionnaire section of the digital care pathway. A summary of the development suggestions and a draft of true/false questionnaire were sent to the HUS contact person. According to the feedback from the contact person, the thesis met the needs of the client, the development suggestions were practical and concrete, and the true/false questionnaire met the needs. The presence of an expert in digital care pathways could have added value to the development proposals. Unlike service design, the development ideas or the survey were not tested in the thesis, so it should be implemented in the future. In the future, it would be useful to investigate how the development proposals work in practice. The questionnaire could be further developed by involving mothers in its design.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Espoon sairaalan synnyttäneiden osaston hoitajien kokemuksia Terveyskylän materiaalien hyödyntämisestä synnyttäneen ohjauksessa sekä ideoida hoitohenkilökunnan kanssa kehittämisehdotuksia Terveyskylän materiaalien käytön lisäämisestä. Tarkoituksena oli myös ideoida kysymyksiä seksuaalisuuteen ja ehkäisyyn liittyen Vauvamatkalla-digihoitopolulle. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Terveyskylän materiaalien käyttöä synnyttäneiden ohjauksessa ja lisätä hoitohenkilökunnan tietoisuutta Vauvamatkalla-digihoitopolusta.
Opinnäytetyö toteutettiin palvelumuotoiluna. Kyselyllä kartoitettiin hoitohenkilökunnan kokemuksia Terveyskylän materiaalien hyödyntämisestä. Vastausten perusteella suurin osa oli käyttänyt Naistaloa ja harvempi Vauvamatkalla-digihoitopolkua. Osastotunnilla hoitohenkilökunnan kanssa laadittiin kehittämisehdotuksia siitä, kuinka Vauvamatkalla-digihoitopolun käyttöä voisi lisätä synnyttäneiden ohjauksessa. Suurimpina käyttöön liittyvinä ongelmina koettiin, etteivät perheet ole tutustuneet digihoitopolkuun ja että hoitohenkilökunta ei tiedä sen sisällöstä tarpeeksi. Lisäksi hoitohenkilökunnan kanssa laadittiin kysymyksiä digihoitopolun totta/tarua-kyselyosioon.
Kehittämisehdotuksista laadittu kooste ja totta/tarua -kyselyluonnos toimitettiin
HUSin yhteyshenkilölle. Yhteyshenkilöltä saadun palautteen mukaan opinnäytetyö vastasi tilaajan tarpeisiin, kehittämisehdotukset olivat käytännönläheisiä ja konkreettisia sekä totta/tarua -kysely vastasi tarpeita. Digihoitopolkujen asiantuntijan läsnäolo olisi voinut tuoda lisäarvoa kehittämisehdotuksiin. Palvelumuotoilusta poiketen, opinnäytetyössä ei testattu kehittämisehdotuksia tai kyselyä, joten tulevaisuudessa se tulisi toteuttaa. Jatkossa olisi aiheellista tutkia, kuinka kehittämisehdotukset toimivat käytännössä. Kyselyä voisi tulevaisuudessa jatkokehittää ottamalla synnyttäneet äidit mukaan sen suunnitteluun.