Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lasten tuonti- ja hakutilanteissa tapahtuva kasvatuskumppanuus

Vihonen, Paula (2014)

 
Avaa tiedosto
Vihonen_Paula.pdf (397.0Kt)
Lataukset: 


Vihonen, Paula
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616931
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää eteläpirkanmaalaisen päiväkodin työntekijöiden näkökulmia lapsen tuonti- ja hakutilanteissa tapahtuvalle kasvatuskumppanuudelle. Kasvatuskumppanuutta tarkasteltiin sen merki-tyksen, nykyisen toteutumisen ja kehittämisehdotusten kautta.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastattelujen kautta haastattelemalla nel-jää päiväkodin työntekijää. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelun avulla. Tutkimuksen taustateoriana käsiteltiin varhaiskasvatusta ja päivä-hoitoa yleisellä tasolla, Bronfenbrennerin ekologista teoriaa sekä kasvatus-kumppanuutta ja vuorovaikutusta kasvatuskumppanuudessa.

Haastatteluissa saatujen tulosten perusteella lapsen tuonti- ja hakutilanteis-sa tapahtuvalla kasvatuskumppanuudella on suuri merkitys. Nämä tilanteet ovat pohja työntekijöiden ja vanhempien väliselle yhteistyölle. Päivittäiset kohtaamiset vanhempien ja työntekijöiden kesken lisäävät myös keskinäis-tä luottamusta. Kasvatuskumppanuus tuonti- ja hakutilanteissa toteutuu hyvin. Perusteluna tälle oli sosiaalinen työyhteisö, jossa pidettiin toimivaa kasvatuskumppanuutta tärkeänä osana varhaiskasvatusta.

Aineistosta nousi esiin myös kehittämisehdotuksia. Kasvatuskumppanuu-den toteutuminen voitaisiin huomioida työvuorollisesti, eli päiväkodin työntekijät sijoitettaisiin joko aamu- tai iltapäiväpainotteisesti niin, että yk-si työntekijä voitaisiin irrottaa keskustelemaan rauhassa vanhempien kans-sa. Lapsen tuonti- ja hakutilanteiden tulisi olla tilanteita, joissa työntekijä kohtaa aidosti vanhemmat ja keskustelee heidän kanssaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste