Myynnin ja markkinoinnin yhteistyön kehittäminen
Mikkonen, Antonio (2014)
Mikkonen, Antonio
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617040
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään myynnin ja markkinoinnin välisen yhteistyön tilaa Suomessa toimivissa yli 50 henkilöä työllistävissä yrityksissä. Tutkimus toimeksiantaja on Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ ry. Tutkimuksessa tarkasteltiin millä tasolla yhteistyö on ja mitkä ovat kehityskohteet.
Teoriaosassa tutkitaan myynnin ja markkinoinnin rooleja ja kehitystä.
Lisäksi teoriaosassa selvitetään, miten myyntiä ja markkinointia suunnitellaan ja mita-taan. Teoriassa tuodaan myös esille myynnin ja markkinoinnin integrointi yhdeksi ko-konaisuudeksi. Empiirinen osa suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja siinä tutkittiin yhteistyön tilaa, haasteita ja muotoja. Tutkimuksen kohderyhmänä oli yli 50 hengen yrityksissä työskentelevät myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset, joille lähetettiin maaliskuussa 2011 Webropol-kysely. Tuloksia analysoitiin Microsoft Excel-ohjelmassa, Tilastoapu pohjan avulla.
Tuloksista selviää että yhteistyö koetaan yleisellä tasolla helpoksi ja vaivattomaksi. Myynti ja markkinointi kokevat olevansa samaa joukkuetta, mutta tutkimuksessa tuli esille myös useita haasteita käytännön yhteistyöhön liittyen. Niistä suurimmat olivat toisen yksikön heikko tuntemus, erilaiset mittarit ja tavoitteet, ennakkoluulot ja yhteis-ten dokumenttien hankala saatavuus. Suurin osa vastaajista uskoo pystyvänsä paranta-maan yhteistyötä omalla aktiivisuudella ja toivoo johtamista, joka edesauttaa yhteistyötä.
Tilanteen kehittämiseksi ehdotetaan yhteisiä palavereja, markkinoinnista ja myynnistä koostuvia tiimejä, yhteisiä ja läpinäkyviä mittareita sekä yhteisiä toimitiloja.
Teoriaosassa tutkitaan myynnin ja markkinoinnin rooleja ja kehitystä.
Lisäksi teoriaosassa selvitetään, miten myyntiä ja markkinointia suunnitellaan ja mita-taan. Teoriassa tuodaan myös esille myynnin ja markkinoinnin integrointi yhdeksi ko-konaisuudeksi. Empiirinen osa suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja siinä tutkittiin yhteistyön tilaa, haasteita ja muotoja. Tutkimuksen kohderyhmänä oli yli 50 hengen yrityksissä työskentelevät myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset, joille lähetettiin maaliskuussa 2011 Webropol-kysely. Tuloksia analysoitiin Microsoft Excel-ohjelmassa, Tilastoapu pohjan avulla.
Tuloksista selviää että yhteistyö koetaan yleisellä tasolla helpoksi ja vaivattomaksi. Myynti ja markkinointi kokevat olevansa samaa joukkuetta, mutta tutkimuksessa tuli esille myös useita haasteita käytännön yhteistyöhön liittyen. Niistä suurimmat olivat toisen yksikön heikko tuntemus, erilaiset mittarit ja tavoitteet, ennakkoluulot ja yhteis-ten dokumenttien hankala saatavuus. Suurin osa vastaajista uskoo pystyvänsä paranta-maan yhteistyötä omalla aktiivisuudella ja toivoo johtamista, joka edesauttaa yhteistyötä.
Tilanteen kehittämiseksi ehdotetaan yhteisiä palavereja, markkinoinnista ja myynnistä koostuvia tiimejä, yhteisiä ja läpinäkyviä mittareita sekä yhteisiä toimitiloja.
