TKIO – transformaatio ja kyvykkyys TKIO:n ytimessä
Lataukset:
Editoija
Unkari-Virtanen, Leena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-419-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-419-7
Tiivistelmä
TKIO tarkoittaa Metropolian tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) yhdistämistä oppimiseen ja opetukseen (O). TKIO-toiminta nivoo yhteen TKI- ja oppimistoiminnan polut. Julkaisussa esitetään tapoja näiden polkujen yhdistämiselle.
Julkaisu päättää Metropolian kaksivuotisenTKIO:n kehittämisprojektin. Sen keskeinen tulos on TKIO-kypsyysmalli, joka esitellään julkaisussa. Lisäksi eri artikkeleissa tarkastellaan TKIO-toiminnan tavoitteita ja konkreettisia askeleita polkujen yhdistämiseen käytännön toiminnassa sekä luodaan strategian silmälasein katsaus TKIO-toiminnan vaikuttavuuteen.
Julkaisun lähtökohtana on näkemys, että TKIO:n kehittäminen edellyttää vanhojen toiminnan rajojen ylittämistä ja uusien toimintamallien rakentamista. Uudet toimintatavat tarvitsevat linjakasta pedagogista johtamista ja arjen käytänteiden muokkaamista. Artikkeleissa nostetaan keskusteluun uusia teemoja ja ehdotetaan TKIO-pedagogiikalle uusia ajattelutapoja ja painopisteitä. Kun arjen toiminta muuttuu, on tarpeen rakentaa yhteistä ymmärrystä, kieltä ja käsitteitä – tarvitaan yhteistä keskustelua asioiden äärellä.
Julkaisu on jatkoa julkaisulle TKIO – tulevaisuuskestävää osaamista ja innovointia (Unkari-Virtanen & Huhtaniemi 2023).
Julkaisu päättää Metropolian kaksivuotisenTKIO:n kehittämisprojektin. Sen keskeinen tulos on TKIO-kypsyysmalli, joka esitellään julkaisussa. Lisäksi eri artikkeleissa tarkastellaan TKIO-toiminnan tavoitteita ja konkreettisia askeleita polkujen yhdistämiseen käytännön toiminnassa sekä luodaan strategian silmälasein katsaus TKIO-toiminnan vaikuttavuuteen.
Julkaisun lähtökohtana on näkemys, että TKIO:n kehittäminen edellyttää vanhojen toiminnan rajojen ylittämistä ja uusien toimintamallien rakentamista. Uudet toimintatavat tarvitsevat linjakasta pedagogista johtamista ja arjen käytänteiden muokkaamista. Artikkeleissa nostetaan keskusteluun uusia teemoja ja ehdotetaan TKIO-pedagogiikalle uusia ajattelutapoja ja painopisteitä. Kun arjen toiminta muuttuu, on tarpeen rakentaa yhteistä ymmärrystä, kieltä ja käsitteitä – tarvitaan yhteistä keskustelua asioiden äärellä.
Julkaisu on jatkoa julkaisulle TKIO – tulevaisuuskestävää osaamista ja innovointia (Unkari-Virtanen & Huhtaniemi 2023).